Een import auto controleren op juistheid van de kilometerstand is niet zo eenvoudig als het controleren van een auto met een Nederlands kenteken. Dit betekent niet dat het moeilijk is, integendeel, maar u moet wel even weten hoe u dat moet gaan doen. U kunt voor Nederlandse voertuigen gewoon een RDW kentekencheck doen om erachter te komen of de kilometerstand betrouwbaar is. Als in 2016 een auto wordt ingevoerd in Nederland begint deze met een volledig schone lei en een nieuw kenteken, ongeacht het jaar waarin deze auto is gebouwd. Indien de auto een bouwjaar heeft van 2005 dan betekent dit dat alle gegevens van de auto tussen 2005 en 2016 niet opgevraagd kunnen worden met de kentekencheck. Dit komt doordat een kenteken gebonden is aan het land waar de auto in geregistreerd is. Een RDW kentekencheck geeft dan ook alleen informatie over de auto vanaf het moment dat deze in Nederland geregistreerd is. Gelukkig is er wel een andere manier om de kilometerstand te controleren, namelijk met een kilometercheck speciaal voor buitenlandse voertuigen.
Een kilometercheck voor buitenlandse voertuigen
De kilometerstand controleren van een import auto is kan alleen aan de hand van het chassisnummer, naast het kentekennummer. U kunt de km stand controleren door een zogenaamde chassischeck uit te voeren. Dit kan eenvoudig via een online tool, het enige dat u hiervoor nodig hebt is het chassisnummer. Dit chassisnummer, ook wel VIN nummer of framenummer genoemd, kunt u eenvoudig opvragen bij de verkoper van het voertuig. Het chassis nummer staat altijd ergens in het frame van de auto gegraveerd. De exacte plaats kan nogal verschillen per voertuig en het chassisnummer opzoeken op het frame kan hierdoor soms lastig zijn. Gelukkig staat dit nummer bij veel auto’s op het dashboard van de auto of aan de binnenkant van de deur aan de bijrijders kant. Het is in alle gevallen te vinden op een vast onderdeel van de auto wat dus niet zomaar vervangen kan worden. Als u een RDW kentekencheck van een Nederlands kenteken doet, dan kunt u in deze autogegevens ook zien waar het chassisnummer op het frame gevonden kan worden. Bij buitenlandse auto’s is het chassisnummer gewoon bij de verkoper op te vragen en deze hoort het jou als potentiele koper het nummer ook gewoon te geven. Gebeurt dit niet, dan is het niet aan te raden om de auto te kopen.
De tellerstand controleren op het chassisnummer
Met het chassisnummer kunt u de tellerstand opvragen aan de hand van een zogenaamde chassischeck. Een chassisnummer check is heel eenvoudig uit te voeren door het VIN nummer / chassisnummer in te voeren in een online tool. Hierdoor krijgt u veel informatie over de auto, waaronder het schade verleden, de eigenaren geschiedenis en de tellerstand. De km stand controleren zou een vast onderdeel moeten zijn van het inloopproces van een ingevoerde auto. Tellerfraude komt namelijk nogal eens voor en wanneer u de km stand niet controleert, dan kan het zijn dat u een auto koopt met een teruggedraaide kilometerteller. In Nederland is het terugdraaien van de teller om de autowaarde te verhogen pas sinds 2014 bij wet verboden. Zelfs in Nederland zijn de kilometerstanden volgens de nationale autopas (NAP) niet helemaal kloppend. Toch is het verstandig om Nederlandse auto’s altijd te controleren via een nap-check.
In landen zoals Duitsland is de kans kleiner dat u te maken krijgt met een teruggedraaide teller omdat het in Duitsland als zwaar delict wordt gezien. Desondanks is het uitermate belangrijk dat u, ook bij een Duitse import auto, de tellerstand controleert. Hierdoor zorgt u ervoor dat u allereerst niet teveel betaalt voor de auto, maar ook dat u niet met veel meer onverwacht onderhoud en reparaties te maken krijgt. Als u te maken hebt met tellerfraude, dan komt het u helaas vaak duur te staan.
Wat kunt u doen om tellerfraude te voorkomen?
Het is uitermate lastig om tellerfraude bij een importauto volledig te ontwijken. Volgens onderzoek van de Europese commissie wordt geschat dat bij 30% tot 50% van de tweedehandsauto’s die binnen Europa worden verhandeld, er sprake is van een kilometerteller waarmee gefraudeerd is. Natuurlijk kunt u een aantal dingen doen om te voorkomen dat u slachtoffer wordt van tellerfraude bij het importeren van een auto:
- Controleer het chassisnummer
Voer een chassischeck uit met een online tool en controller het autorapport dat hieruit volgt op waarschuwingen omtrent de kilometerteller. Zorgt dat de teller overeenkomt met de gerapporteerde kilometerstand op het rapport en houdt tevens rekening met meerdere registraties op verschillende locaties in een korte periode. - Controleer de keuringsbewijzen
De keuringsbewijzen van de auto geregeld informatie over de kilometerstand. Het is namelijk zo dat er niet alleen in Nederland sprake is van een Apk-keuring, in het buitenland bestaat vaak ook een vorm van APK waarbij de kilometerstand wordt vastgelegd. - Ga de onderhoudsboekjes na
Controleer de onderhoudsboekjes die bij de auto aanwezig zijn. Indien er geen onderhoudsboekjes aanwezig zijn kan dit al reden genoeg zijn om van de koop af te zien! Let bij het onderhoud vooral op de frequentie van het onderhoud en door wie het onderhoud is uitgevoerd. - Analyseer de slijtage aan banden
Het slijtage niveau en de productiedatum van de banden kunnen ook veel informatie weggeven over het aantal gereden kilometers. Op iedere autoband is namelijk het DOT-nummer te vinden waar u de productiedatum van de banden aan kunt afleiden. Een DOT bestaat uit 4 nummers: de eerste twee vormen het week nummer waarin de banden geproduceerd zijn en de laatste twee nummers het jaar van productie. Een DOT van 1919 staat voor een productiedatum in de 19e week van 2019. Zwaar versleten banden bij een relatief lage kilometerstand kan een reden zijn om de kilometerstand in twijfel te trekken. - Beoordeel de algehele slijtage
Let naast bovengenoemde punten tevens op overige slijtage van de gehele auto en voornamelijk het interieur. U kunt bijvoorbeeld een inschatting maken of het slijtage niveau van het interieur zoals het stuur, de pedalen en de vloermatten overeenkomt met het aantal gereden kilometers op de teller.
Voorbeeld uit de praktijk
Janine gaat de kilometerstand controleren van een Duitse auto
Janine wil een auto kopen bij een Nederlandse dealer. De dealer heeft aangegeven dat de auto twee jaar geleden is ingevoerd en officieel uit Duitsland komt. Hierdoor zijn volgens hem niet alle gegevens van de auto beschikbaar. Janine vraagt aan de dealer het chassisnummer en voert vervolgens een chassischeck uit. Zo ontdekt zij dat de auto in het verleden, in Duitsland en in Nederland, geen schade heeft geleden. Helaas ontdekt zij ook tellerfraude. De auto had in Duitsland nog een kilometerstand van 234.000 km en heeft nu een kilometerstand van 98.000 km. Op basis van deze gegevens besluit Janine van de koop af te zien. Zij deelt de verkoper ook mede dat er sprake is van tellerfraude.
Conclusie
Ondanks dat er zowel in binnen als buiten Nederland strenge regels gelden tegen fraude met de kilometertellerstand komt tellerfraude helaas nog erg veel voor. Zowel bij importauto’s als Nederlandse auto’s is tellerfraude de meest voorkomende fraude waarmee u als koper te maken kan hebben. Het is daarom heel belangrijk om de tellerstand te controleren alvorens over te gaan op een koop om niet met onverwachtse kosten te maken te krijgen of te veel voor de auto te betalen. Het is bij een import auto niet mogelijk om de kilometerstand en de autogegevens op te halen aan de hand van kenteken check maar dit kan eenvoudig gedaan worden door het chassisnummer te controleren via een chassisnummercheck. Het chassisnummer van een importauto controleren is de meest eenvoudige manier om inzicht te krijgen in de autogegevens.