De kilometerstand van een importauto controleren is niet zo eenvoudig als de controle van een auto met een Nederlands kenteken. Het is niet moeilijk, maar je moet wel even weten hoe je dat doet. Voor Nederlandse voertuigen kun je gewoon een RDW kentekencheck doen om erachter te komen of de kilometerstand betrouwbaar is.
Kilometerstand van geïmporteerde auto’s
Voor geïmporteerde auto’s uit het buitenland ligt het wat ingewikkelder. Als een auto wordt ingevoerd, krijgt deze een nieuw kenteken. Als de auto een bouwjaar heeft van 2020 en in 2024 geïmporteerd wordt, dan kun je de gegevens over de jaren 2020 t/m 2023 niet opvragen met de RDW kentekencheck.
Een RDW kentekencheck geeft alleen informatie over een voertuig vanaf de datum dat deze in Nederland wordt geregistreerd. Gelukkig is er wel een andere manier om de kilometerstand van buitenlandse voertuigen te controleren.
Een kilometercheck voor een buitenlands kenteken vs een Nederlands kenteken
Bij een import auto kun je de kilometerstand alleen controleren aan de hand van het chassisnummer. Je kunt de km stand controleren door een zogenaamde chassischeck uit te voeren. Dit kan eenvoudig via een online tool. Je hebt er alleen het chassisnummer voor nodig. Dit chassisnummer, ook wel VIN nummer of framenummer genoemd, kun je als particulier opvragen bij de verkoper van het voertuig. Het chassisnummer staat altijd ergens in het frame van de auto gegraveerd. Het staat ook op het kentekenbewijs. De exacte plaats kan nogal verschillen per voertuig en het chassisnummer opzoeken op het frame kan hierdoor soms lastig zijn.
Waar kun je het chassisnummer vinden?
Waar kun je het chassisnummer vinden?
Gelukkig staat het nummer bij veel auto’s op het dashboard van de auto of aan de binnenkant van de deur aan de bijrijderskant. Het staat altijd op een vast onderdeel van de auto wat niet zomaar vervangen kan worden. Als je een RDW kentekencheck doet met een Nederlands kenteken, dan kun je in deze autogegevens ook zien waar je het chassisnummer op het frame kunt vinden. Bij buitenlandse auto’s kun je het chassisnummer gewoon opvragen bij de verkoper die de auto aangeboden heeft. Hij of zij is verplicht om jou deze informatie te geven. Gebeurt dit niet, dan is het niet aan te raden om de auto te kopen.
De tellerstand controleren met het chassisnummer
Met het chassisnummer kun je de tellerstand opvragen aan de hand van een zogenaamde chassischeck. Een chassisnummer check is heel eenvoudig uit te voeren door het VIN nummer / chassisnummer in te voeren in een online tool. Zo krijg je veel informatie over de auto, waaronder het schadeverleden, wanneer de laatste keuring is uitgevoerd, de eigenaren geschiedenis en de tellerstand.
Doe altijd standaard een chassischeck
De km stand controleren zou een vast onderdeel moeten zijn van het inloopproces van een ingevoerde auto. Dat geldt zeker als je van plan bent om een auto van particulieren te kopen. Tellerfraude komt namelijk nogal eens voor. Als je de km stand niet controleert, dan kan het zijn dat je een auto koopt met een teruggedraaide kilometerteller.
Check de Nationale Autopas
In Nederland is het terugdraaien van de kilometerteller om de autowaarde te verhogen pas sinds 2014 bij wet verboden. Hou er rekening mee dat ook in Nederland de kilometerstanden volgens de Nationale Autopas (NAP) niet altijd helemaal kloppen. Het is altijd verstandig om Nederlandse auto’s te controleren via een nap-check.
Controleer altijd de tellerstand
In landen zoals Duitsland is de kans kleiner dat je te maken krijgt met een teruggedraaide kilometerteller omdat het in Duitsland als zwaar delict wordt gezien. Ondanks dat is het heel belangrijk dat je ook bij een Duitse importauto de tellerstand controleert. Zo betaal je niet teveel voor de auto en voorkom je dat je na de aankoop met veel onverwacht onderhoud en reparaties te maken krijgt. Als je te maken hebt met tellerfraude, dan kan het je veel geld kosten.
Wat kun je doen om tellerfraude te voorkomen?
Het is heel lastig om tellerfraude bij een importauto volledig te ontwijken. In een onderzoek van de Europese commissie wordt geschat dat bij 30% tot 50% van de tweedehands auto’s die binnen Europa worden verhandeld, er sprake is van een kilometerteller waarmee gefraudeerd is. We geven hier een overzicht van een aantal dingen die je kunt doen om te voorkomen dat je als particulier slachtoffer wordt van tellerfraude bij het importeren van een auto:
-
Controleer het chassisnummer
Voer via internet een chassischeck uit met een online tool. Controleer het autorapport dat hieruit komt op waarschuwingen over de kilometerteller. Zorg dat de tellerstand overeenkomt met de gerapporteerde kilometerstand. Let goed op als je meerdere registraties op verschillende locaties in een korte periode tegenkomt. -
Controleer de keuringsbewijzen
De keuringsbewijzen van de auto bevatten regelmatig informatie over de kilometerstand. De apk-keuring bestaat namelijk niet alleen in Nederland. In het buitenland bestaat vaak ook een vorm van apk, waarbij de kilometerstand bij wordt gehouden. -
Ga de onderhoudsboekjes na
Controleer de onderhoudsboekjes die bij de auto aanwezig zijn. Als er geen onderhoudsboekjes aanwezig zijn kan dit al reden genoeg zijn om van de koop af te zien! Let bij het onderhoud vooral op de frequentie van het onderhoud en door wie het onderhoud is uitgevoerd. -
Analyseer de slijtage aan banden
Het slijtageniveau en de productiedatum van de banden kunnen ook veel informatie geven over het aantal gereden kilometers. Op iedere autoband is namelijk het DOT-nummer te vinden waaruit je de productiedatum van de banden kunt afleiden. Een DOT bestaat uit 4 nummers: de eerste twee vormen het weeknummer waarin de banden geproduceerd zijn en de laatste twee nummers het jaar van productie. Een DOT van 1919 staat letterlijk voor een productiedatum in de 19e week van 2019. Zie je zwaar versleten banden bij een relatief lage kilometerstand? Dat kan een reden zijn om te twijfelen aan de juistheid van de kilometerstand. -
Beoordeel de algehele slijtage
Let naast bovengenoemde punten op de algehele slijtage van de auto en dan vooral van het interieur. Je kunt bijvoorbeeld een inschatting maken of de slijtage aan het stuur, de pedalen en de vloermatten overeenkomt met het aantal gereden kilometers op de teller.
Voorbeeld uit de praktijk
Janine gaat de kilometerstand controleren van een Duitse auto
Janine wil een auto kopen bij een Nederlandse dealer. De dealer heeft aangegeven dat de auto twee jaar geleden is ingevoerd en officieel uit Duitsland komt. Hierdoor zijn volgens hem niet alle gegevens van de auto beschikbaar. Janine vraagt aan de dealer het chassisnummer en voert vervolgens een chassischeck uit. Zo ontdekt zij dat de auto in het verleden, in Duitsland en in Nederland, geen schade heeft geleden. Helaas ontdekt zij ook dat hier tellerfraude van toepassing is. De auto had in Duitsland nog een kilometerstand van 234.000 km en heeft nu een kilometerstand van 98.000 km. Op basis van deze gegevens besluit Janine van de koop af te zien. Zij deelt de verkoper ook mede dat er sprake is van tellerfraude.
Registratie van een importauto bij de Belastingdienst en de aangifte wegenbelasting
Als je als particulier een importauto koopt en daarmee op de Nederlandse wegen gaat rijden, dan moet je gewoon wegenbelasting betalen aan de Belastingdienst. Een geïmporteerde auto wordt altijd door de importeur bij een RDW keuringsstation aangeboden voor identificatie en een invoerkeuring. Dat geldt ook als je als particulier een auto importeert.
De RDW geeft een nieuw kenteken af voor het motorrijtuig dat je gaat importeren. Na de keuring moet je als eigenaar de aangifte bpm doen en bpm betalen. De RDW stuurt na goedkeuring automatisch een rekening voor de motorrijtuigenbelasting. De volgende rekeningen worden dan door de Belastingdienst toegestuurd.
Conclusie
Ondanks dat er binnen en buiten Nederland strenge regels gelden om fraude met de kilometertellerstand tegen te gaan, komt tellerfraude helaas nog erg vaak voor. Zowel bij importauto’s als Nederlandse auto’s is tellerfraude de meest voorkomende fraude waarmee je als koper te maken kan hebben.
Het is daarom heel belangrijk om de tellerstand te controleren alvorens over te gaan op een koop om niet met onverwachtse kosten te maken te krijgen of te veel voor de auto te betalen. Het is bij een import auto niet mogelijk om de kilometerstand en de autogegevens op te halen aan de hand van kenteken check.
Je kunt dit op een eenvoudige manier doen door het chassisnummer te controleren via een chassisnummercheck. Het chassisnummer van een importauto controleren is de meest eenvoudige manier om inzicht te krijgen in de autogegevens.