CHASSISNUMMER CONTROLEREN
Belgie Belgie - Duitsland Duitsland - Frankrijk Frankrijk - Oostenrijk Oostenrijk - Zwitserland Zwitserland - USA Verenigde staten (USA) - Hongarije Hongarije - tsjechie Tjechie
Import auto kopen of auto importeren? Doe de chassisnummer check om er zeker van te zijn dat het een betrouwbare aankoop is. Doe de chassisnummer check en achterhaal het auto schadeverleden, kilometerstand en eigenarenhistorie. De chassischeck is de enige manier om erachter te komen of er niet gefraudeerd is met een import auto of auto met een buitenlands kenteken. Doe de import auto check direct en vul het chassisnummer in.

VIN Nummer

Vin Nummer – Ben je van plan om een import auto te kopen of wil je een auto laten invoeren? Bedenk dan dat de auto een nieuw kenteken heeft gekregen of krijgt. De kentekencheck bij de RDW, die je normaal gesproken beschermt tegen een miskoop, werkt niet als de auto geïmporteerd is. Controleer het chassisnummer daarom om te voorkomen dat je een slecht voertuig koopt. Op deze pagina vertellen wij je alles over het VIN en hoe je dit kunt gebruiken om jezelf te beschermen tegen een miskoop.

Wat is een VIN nummer?

Het VIN is een uniek internationaal voertuig identificatienummer (in het Engels: the vehicle identification number). Elk voertuig is voorzien van zo’n uniek serienummer en deze is in het chassis gegraveerd. Bij een auto importeren of exporteren gaat het altijd om dit nummer. Elk land koppelt haar kentekens aan dit nummer. Je kunt hiermee dus alle gegevens van een auto opvragen, ook als het een Duitse auto of een Amerikaanse auto is.

Waar staat de afkorting VIN voor?

In de voertuigindustrie is de afkorting VIN een internationaal begrip. Het toeval wil dat de volledige omschrijving van de afkorting in het Nederlands met dezelfde letters begint als in het Engels. De internationale vertaling van VIN is ‘a Vehicle Identification Number’ (a VIN number). In het Nederlands betekent de afkorting: ‘Voertuig Identificatie Nummer’.

Met dit nummer kunnen wereldwijd alle voertuigen geïdentificeerd worden. Het is namelijk een uniek wereldwijd erkend nummer, wat in het frame wordt gegraveerd. Dit nummer gebruik je altijd om het autoverleden te checken als je een auto in het buitenland koopt.

Wat is een VIN eigenlijk?

Misschien heb je wel eens gehoord van een chassisnummer. Wist je dat het chassisnummer hetzelfde is als een VIN ? Dit nummer wordt ook wel een voertuig identificatienummer of een framenummer genoemd. Een chassisnummer moet niet verward worden met een Nederlands kenteken of een nummerplaat, want dit zijn twee verschillende dingen.

Het Nederlandse kenteken is niet hetzelfde als een VIN

Een kenteken of een nummerplaat kennen we allemaal. Het is een plaat, gemonteerd op een voertuig, waarop een combinatie van cijfers en letters staat die uniek is voor het land waarin het voertuig staat geregistreerd. Een kenteken of een nummerplaat bevat bovendien een indicatie van het land (een landcode) waar het voertuig in geregistreerd staat en laat zien of dit een EU lidstaat is.

Een chassisnummer wijzigt niet bij import of export

Een voertuig kan een ander kenteken krijgen als het geëxporteerd wordt naar een ander land. Een kenteken is tenslotte gebonden aan het land waarin het voertuig geregistreerd staat. Verandert het land van het voertuig, dan verandert het kenteken ook. Een kentekencheck levert dan geen goede informatie op. Dat is iets om rekening mee te houden als bijvoorbeeld een Duitse auto importeren op jouw wensenlijst staat.

Een chassisnummer verandert nooit, ook al wordt het voertuig geïmporteerd, geëxporteerd of verandert het meerdere keren van eigenaar. Een VIN is een nummer dat ingeslagen of gegraveerd staat in een vast onderdeel van de auto: het frame. Bij aanschaf van een auto in het buitenland heb je deze identificatiecode nodig om een import check te kunnen doen.

Amerikaanse import auto natrekken? Zoek “a vehicle identification number” op

Het chassisnummer is ook te vinden op het kentekenbewijs van de auto. Op een Engelstalig kenteken bewijs van een import auto staat het nummer onder “the vehicle identification number”. Het VIN blijft altijd hetzelfde en daarom is het een essentieel nummer voor het checken van het autoverleden. Met een chassis nummer check kun je alle benodigde informatie uit het buitenland achterhalen, iets wat met een kentekencheck niet lukt bij buitenlandse auto’s

Opbouw van het VIN (ook wel “the vehicle identification number” genoemd)

Hoe ziet een chassisnummer er uit? Het nummer bestaat uit een reeks van letters en getallen die werkelijk alles over een auto kunnen zeggen. Wat je kunt opzoeken met het chassisnummer gaan we bespreken aan de hand van de onderstaande afbeelding.

Vin Nummer – Informatie over de productie van de auto

Het eerste deel van het nummer gaat over de producent van de auto. Hier wordt aangegeven in welk continent de auto is geproduceerd, in welk land de productie heeft plaatsgevonden en welk automerk het betreft. Het chassisnummer hieronder geeft VF3 weer als eerste deel. De V staat voor Europa, de F voor Frankrijk en de 3 voor Peugeot. We weten dus direct dat het om een in Frankrijk geproduceerde Peugeot gaat.

Voertuigomschrijving

Het tweede deel is de voertuigomschrijving. Uit dit deel is op te maken welk specifiek model het is, wat het type voortuig is, wat voor motor het voertuig heeft, welk schakelsysteem er in de auto zit. Er is ook ruimte voor extra informatie of de emissie en uitstoot.

Bekijk in de onderstaande afbeelding het tweede deel van het serienummer 7BRFVE. De 7 staat voor het model, in dit geval is het dus een Peugeot 306. B geeft aan dat het een 4-deurs saloon type is. De R geeft aan dat er een 1998cc motorblok in de Peugeot 306 ligt. Het onderdeel RFV laat tevens zien dat het een handgeschakelde 1998 cc brandstofauto is.

Vin Nummer – Serienummer van de auto

Het derde deel is het serienummer. Dit deel is uniek en voertuigspecifiek. Het bovenstaande gedeelte kan voor meerdere auto’s hetzelfde zijn, zolang het gaat om precies hetzelfde model en uitvoering. Het serienummer is wel altijd uniek. Met het serienummer kun je de auto onderscheiden van een andere auto.

VIN nummer

 Waar vind ik het chassisnummer van mijn auto?

Het VIN staat bovenaan aan de achterkant van het kenteken bewijs bij onderdeel E “voertuigidentificatienummer”. Bij buitenlandse auto’s staat het nummer in de papieren. Zo kun je het bij Engelse auto’s vinden als “vehicle identification number”in het V5C logbook of op de verzekeringspapieren.

Dit nummer is of zou identiek moeten zijn aan het nummer op je auto. Je moet altijd de VIN uit de autopapieren vergelijken met het VIN wat is ingeslagen in het frame. Op de auto kun je het nummer terugvinden op een aantal plaatsen.

Meestal staat het nummer ergens onder bij de voorruit, onder de motorkap of in de deuropening op het chassis gemonteerd met een plaatje. Het is belangrijk dat dit nummer exact overeen komt met dat op je kentekenbewijs. Als dit niet het geval is, kan er sprake zijn van fraude.

VIN nummer auto

Wat is een VIN check of een chassisnummercheck?

Een VIN check of een chassisnummer check is een manier om het verleden van een importauto te achterhalen door gebruik te maken van het unieke identificatienummer. Omdat een VIN of een chassisnummer niet verandert als een voertuig wordt geregistreerd in een ander land, wordt de schade van de auto altijd geregistreerd op het chassisnummer.

Zo kan er altijd worden gecontroleerd welke schade een voertuig heeft gehad, ook al heeft het voertuig in het verleden in 10 verschillende landen geregistreerd gestaan. Een chassisnummer check kun je net zo eenvoudig doen als een kentekencheck.

Het chassisnummer moet eerst worden opgezocht en daarna ingevoerd worden bij een online tool. Nadat het VIN of het chassisnummer is ingevoerd bij een online tool, krijg je een overzicht van het autoverleden van het voertuig. Onder het verleden valt het schadeverleden, de eigenarenhistorie en de correcte kilometerstand van het voertuig.

Is gratis natrekken van het chassisnummer mogelijk?

Het is mogelijk om het chassisnummer gratis na te trekken. Je krijgt dan alleen geen informatie over het autoverleden. Terwijl dat juist is wat je wilt weten bij een import auto. De gratis check is wel handig als je wilt controleren of het chassisnummer hoort bij het voertuig, of het voertuig een WOK status heeft en of het als gestolen geregistreerd staat.

Extra informatie nodig? Kies voor een betaald rapport

Wil je inhoudelijk weten of er iets van fraude is gepleegd? Dan kun je een betaalde check doen. Deze geeft aan of de auto schade heeft gehad en wat de tellerstand in het buitenland was. Zo bescherm je jezelf in ieder geval tegen tellerfraude en werk je niet mee aan een misdrijf. Want, let op, met ruim 40 procent van de import auto’s is fraude gepleegd. Bescherm jezelf en controleer altijd het internationale autoverleden.

Waarom moet je een buitenlandse auto checken op het chassisnummer?

Stel: je wilt een buitenlandse auto importeren. Als je alleen het kenteken van het voertuig doorgegeven krijgt, kun je hiermee niet zoveel. In Nederland kan je het verleden van een auto met een buitenlands kenteken namelijk niet natrekken bij de RDW.

Bovendien staat op het kenteken van een bepaald land alleen maar de schade geregistreerd die in dat specifieke land heeft plaatsgevonden. Met een VIN kun je wel het autoverleden natrekken, omdat garages verplicht zijn om bepaalde autogegevens aan dit nummer te koppelen.

Het schadeverleden van een import auto natrekken met de chassisnummer check

Het chassisnummer geeft inzicht in het complete verleden van een tweedehands auto. Dat betekent dat het inzicht geeft in de schade die gereden is in binnen- en buitenland. Dit komt doordat het chassisnummer nooit verandert.

Een chassisnummercheck kan dus inzicht geven in belangrijke autogegevens. Zo kun je te weten komen of de auto in veel schade heeft gehad (als dit zo is, weet je dat het kopen van die auto geen goede zet is). Je kunt ook te weten komen hoeveel eigenaren de auto heeft gehad.

Het aantal eigenaren van een buitenlandse auto natrekken

Stel dat je er met de chassisnummercheck achter komt dat een auto enorm veel eigenaren heeft gehad. Dan weet je bijna zeker dat er iets aan de hand is met het voertuig. Er moet immers een reden zijn waarom mensen het voertuig heel snel weer verkopen. Controleer dat dus met het VIN.

Check of je te maken hebt met een teruggedraaide tellerstand

Met deze check kun je ook gegevens verzamelen over de tellerstand. Het is namelijk vaak zo dat er bij import auto’s vaak gesjoemeld wordt met de stand van de kilometerteller. Vaak krijg je dan te maken met een teruggedraaide tellerstand.

Het lijkt dan alsof de auto nog maar heel weinig kilometers heeft gereden, terwijl de kilometerstand in werkelijkheid heel hoog is (en de auto dus meer gereden heeft dan je zelf denkt). Je kunt dit het beste eerst controleren, voordat je de auto laat importeren.

Werkt een chassisnummercheck of een VIN check altijd?

Soms is schade aan een voertuig niet goed geregistreerd. Het kan zijn dat een auto gestolen is en dat de schade die na de diefstal is ontstaan, nooit geregistreerd wordt, ook niet op het chassisnummer of het VIN. In dat geval heeft een chassisnummercheck weinig zin.

Wél kun je met een VIN check of een chassisnummer check controleren of een voertuig geregistreerd staat als gestolen. Als dit zo is, weet je dat je de auto sowieso niet moet kopen. Niemand wil tenslotte opgezadeld zitten met een voertuig dat als gestolen geregistreerd staat!

Conclusie

Ben je van plan om een geïmporteerde auto te kopen? Doe dan eerst een chassisnummercheck of een VIN check. Een chassisnummer of VIN geeft je veel meer inzicht in het verleden van een voertuig dan een kenteken of een nummerplaat.

Een chassisnummer of VIN kan nooit veranderd of verwijderd worden. Met dit nummer kun je inzicht krijgen in het schadeverleden, de eigenarenhistorie en de kilometerstand van het voertuig, zelfs al komt het voertuig uit het buitenland.

Met deze kennis weet je waar je aan toe bent als je een geïmporteerde auto op het oog hebt. Je kunt voorkomen dat je een auto koopt waar achteraf van alles mee aan de hand blijkt te zijn.

Bovendien kun je voorkomen dat je het slachtoffer wordt van oplichterij of fraude (er wordt immers enorm veel gesjoemeld met kilometerstanden van voertuigen en sommige geïmporteerde auto’s hebben verborgen gebreken die je in eerste instantie niet ziet of merkt). Kortom: doe een chassisnummercheck of een VIN nummer check en weet wat voor auto je koopt!

9 Apr , 2024,
admin
No Comments