Het chassisnummer van een auto is eigenlijk het identificatienummer van de auto. Het is een uniek nummer waarmee je van alles over de auto te weten kan komen. Dit kan erg belangrijk zijn als je een auto wil kopen of verkopen. Door het checken van het chassisnummer kan je de essentiële gegevens over de auto te weten komen. In dit artikel lees je wat een chassisnummer precies is.
Wat is een chassisnummer precies?
Misschien heb je wel eens gehoord van het chassisnummer. Het chassisnummer wordt ook wel het identificatienummer, het framenummer of het vin nummer (voertuig identificatie nummer) genoemd. Het chassisnummer van een auto is als het ware de vingerafdruk van de auto. Het is een unieke code met cijfers en letters waarmee een auto internationaal geïdentificeerd wordt. Het kan, net zoals de vingerafdruk van een mens, nooit veranderd of verwijderd worden. Omdat het een internationaal nummer is, moet het begrijpelijk zijn in alle talen en toch weinig complexiteit hebben. Daarom bestaat de code vooral uit letters en cijfers en niet uit woorden.
Het nummer staat op het chassis
Het chassisnummer heet zo, omdat in elke bestaande en nieuwe auto het nummer in het chassis is ingeslagen. Er is trouwens niet één standaard plek voor dit unieke nummer. Elke auto heeft altijd zo’n uniek serienummer met cijfers en letters, wat altijd in het chassis is gegraveerd. Bij import en export draait het altijd om dit nummer. Elk land koppelt haar kentekens aan dit nummer, waardoor alle informatie over de auto altijd te herleiden is.
Wat kan ik met het chassisnummer?
VIN nummers of chassisnummers komen voor bij alle soorten voertuigen, zoals auto’s, motoren, vrachtwagens, trailers, opleggers en scooters. Een chassisnummer is niet alleen uniek, maar ook ontzettend handig. Met dit nummer kan je de gegevens van de auto opzoeken. Dit is handig als je een tweedehands (import)auto koopt. Als een auto, een motor of een ander voertuig schade oploopt, wordt dit niet alleen geregistreerd op het kenteken van de auto maar ook op het chassisnummer.
De geschiedenis van de auto
Met het chassisnummer is het mogelijk om alle informatie en alle historie van de auto op te vragen. Het opvragen of checken van het chassisnummer is snel gedaan en eenvoudiger dan de meeste mensen denken. Je kunt het chassisnummer online controleren met een chassisnummer check. Een nieuwe auto natrekken op chassisnummer is nog nooit zo eenvoudig geweest!
Wat is het verschil tussen een chassisnummer en een kenteken?
Een kenteken of een nummerplaat kennen we allemaal. Het is een kentekenplaat die is gemonteerd op de auto en waarop een combinatie van cijfers en letters staat. Een kenteken is per auto uniek voor het land waarin het is geregistreerd. Op een nummerbord staat niet alleen deze unieke combinatie van letters en cijfers, maar ook de landcode van het land waarin de auto is geregistreerd. Als een auto wordt geïmporteerd, dan komt er een nieuwe kentekenplaat op. Dit komt doordat een kenteken is gebonden aan het land.
Het kenteken hoort bij een land
Elk land heeft een andere kentekenplaat. Natuurlijk kennen we allemaal het gele kenteken wat bij Nederland hoort. De witte kenteken plaat van Duitsland is ook erg bekend. Het kenteken is landgebonden en verandert als de auto in een ander land wordt geregistreerd. In sommige landen wordt het kenteken zelfs aangepast tussen verschillende provincies of verschillende eigenaren.
Bij import wijzigt de kentekenplaat
Als een auto geïmporteerd of geëxporteerd wordt, dan komt het kenteken van het originele land meestal te vervallen. In het importland wordt de auto bij aankomst gekeurd en opnieuw op kenteken gezet. Veel informatie die gekoppeld was aan het kenteken, komt dan helaas ook te vervallen. En dat is een nadeel als je het kenteken wilt gebruiken om informatie over de auto op te zoeken.
De tekens van het chassisnummer veranderen nooit
In tegenstelling tot een kenteken, kan een chassisnummer nooit veranderen. Het chassisnummer van een auto is een identificatienummer met verschillende tekens wat staat ingeslagen in het chassis van de auto. Dit nummer wordt nooit vervangen of verwijderd. Het blijft altijd een onderdeel van de auto, hoe vaak de auto ook geëxporteerd wordt naar een ander land. Als je een tweedehands auto of zelfs een nieuwe auto wilt kopen, is het verstandig om een chassischeck te laten doen. Zo krijg je alle informatie over mogelijke schade in het buitenland. Een chassisnummer kan dus ontzettend nuttig zijn.
Chassisnummer en oldtimers
Een oldtimer hoeft niet verplicht te voldoen aan de huidige eisen voor nieuwe auto’s. Wat destijds niet verplicht was tijdens het bouwjaar, is nu nog steeds niet verplicht. Hoewel keuringseisen strenger kunnen worden en soms veranderen, hoeft de apk keuring de auto niet plotseling te veranderen in iets compleet anders dan wat de RDW oorspronkelijk heeft goedgekeurd. Deze informatie is trouwens niet te vinden op de website van de RDW.
Oldtimers zonder ingeslagen chassisnummer
Toen de oldtimer een nieuwe auto was, werd een origineel plaatje met het ingeslagen chassisnummer op het frame gemonteerd. Bij toelating van de nieuwe auto voldeed dit aan de geldende eisen. Dat geldt nu nog steeds. Een oldtimer die voldoet aan de wettelijke eisen, in goede technische staat verkeert, het originele VIN op het frame heeft en regelmatig door apk-keurmeesters is goedgekeurd, kan niet worden afgekeurd vanwege het ontbreken van een ingeslagen nummer volgens de huidige normen.
VIN nummers en oldtimers
Het Nederlandse kenteken is gekoppeld aan het VIN. Daar moet je rekening mee houden als je graag oldtimers opknapt. Je kunt bij reparaties aan oldtimers niet zomaar een ander chassis (of frame) monteren zonder de RDW op de hoogte te stellen. Het VIN nummer moet dan overgezet worden.
Het VIN is een wettelijke vereiste in Nederland en wordt wereldwijd door voertuigfabrikanten toegepast voor identificatiedoeleinden. De opmaak van deze code moet dus leesbaar zijn in alle talen. Sinds 1980 bestaat het VIN altijd uit 17 tekens. Als de groep van 17 tekens niet op een enkele regel staat, moet elke regel worden geïntroduceerd en afgesloten met een afsluitteken, zoals een ster of het logo van de fabrikant.
De alfanumerieke codes en tekens van het chassisnummer uitgelegd
Sinds 1980 is een chassisnummer opgebouwd uit 17 tekens en alfanumerieke codes waarvan de laatste 6 altijd cijfers zijn. In de opbouw van het chassisnummer worden alle hoofdletters gebruikt, met uitzondering van de Q, de O en de I. Deze letters kunnen op den duur gaan lijken op de 0 (nul), waardoor het veel moeilijker wordt om de auto te kunnen identificeren. Met name de O en de I zijn makkelijk om te draaien. Daarom worden deze letters niet gebruikt.
Binnen dit nummer zijn onder meer de fabriekscode, het modeljaar en het volgnummer te vinden. Volgens de Internationale Organisatie voor Standaardisatie (ISO) moet het VIN nummer of het chassisnummer bestaan uit drie groepen tekens:
- WMI – World Manufacturer Identification (3 tekens)
- VDS – Vehicle Description Section (6 tekens)
- VIS – Vehicle Indicator Section (8 tekens)
De opbouw van het chassisnummer
De WMI-code is gekoppeld aan de namen van fabrikanten van auto’s. Deze code is internationaal opgelegd. Deze code moet nauwkeurig gebruikt worden en dat wordt zeer streng in de gaten gehouden. In deze code staat aangegeven in welk continent de auto is geproduceerd, in welk land de productie heeft plaatsgevonden en om welk automerk het gaat. Hierna volgen de tekens van de VDS-code, de voertuigomschrijving. Deze bestaat uit 6 tekens die onderverdeeld zijn in een controlecijfer en de auto eigenschappen. Tot slot hebben we het serienummer, de VIS-code. Dit deel bestaat uit 8 tekens. Hierin zijn onder meer de fabriekscode, het modeljaar en het volgnummer te vinden.
Een chassisnummer voorbeeld
De VIS code is uniek en voertuigspecifiek. De WMI-code en VDS-code kunnen hetzelfde zijn als auto’s hetzelfde model en uitvoering hebben. Het serienummer (de VIS-code) is juist altijd uniek. Elke nieuwe auto krijgt een eigen VIS code. De laatste vier cijfers van dit nummer, ook wel de meldcode genoemd, worden gebruikt als de auto wordt overgeschreven naar een andere eigenaar. De meldcode wordt ook gebruikt als je een autoverzekering afsluit. De verzekeraar gebruikt de code namelijk om na te gaan of de auto niet gestolen of total loss is verklaard. Hieronder zie je een voorbeeld van het chassisnummer.
De tekens van het chassisnummer in detail uitgelegd
Graag leggen we het chassisnummer uit aan de hand van onderstaand voorbeeld. Het unieke nummer is VF37BRFVE12345678 (zie afbeelding hieronder). Dit zijn de verschillende delen van het chassisnummer:
- Productieland: Dit bestaat uit letters en cijfers. Uit het eerste deel kunnen we afleiden in welk continent en welk land de nieuwe auto werd geproduceerd en om welk automerk het gaat. In het chassisnummer hieronder bestaat het eerste deel uit de tekens VF3. De V staat voor Europa, de F voor Frankrijk en de 3 voor Peugeot. We weten dus direct dat het om een in Frankrijk geproduceerde Peugeot gaat.
- Voertuigomschrijving: Dit bestaat uit letters en cijfers. Uit dit deel kun je het volgende herleiden: het model van de auto, het type auto, het type motor, het schakelsysteem wat gebruikt wordt en overige informatie, zoals CO2-emissie. Het tweede deel van het serienummer is 7BRFVE. De 7 staat voor het model, in dit geval is dat een Peugeot 306. De B geeft aan dat het een 4-deurs saloon type is. De R geeft aan dat er een 1998cc motorblok in de Peugeot 306 ligt. De letters RFV laten zien dat het om een handgeschakelde auto gaat die een motorblok met een inhoud van 1998 cc heeft.
- Serienummer: Dit deel bestaat uit cijfers en is uniek en specifiek voor elke nieuwe auto. Het productieland en de voertuigomschrijving kunnen gelijk zijn bij auto’s met hetzelfde model en uitvoering. Het serienummer is altijd uniek. Met dit nummer kunnen we de auto dus onderscheiden van alle andere auto’s.
Het chassisnummer opzoeken
Een chassisnummer of VIN nummer controleren of een chassisnummer opvragen is eigenlijk heel eenvoudig. Wat veel mensen niet weten, is dat een chassisnummer checken iets is wat je gewoon zelf kunt doen. Dit werkt ook met smartphones. Zo kun je ter plaatse het chassisnummer opzoeken op een vast onderdeel van de auto. Als je gaat kijken naar een nieuwe auto, dan kun je het chassisnummer opzoeken op de auto en meteen online checken of alles klopt.
Het kentekenbewijs controleren
Bij aankoop van een nieuwe auto kun je het chassisnummer checken aan de hand van het kentekenbewijs. Op het kentekenbewijs staat het chassisnummer van de auto. Zo kun je heel snel nagaan of het chassisnummer klopt. Een chassisnummer natrekken is eigenlijk heel eenvoudig als je weet hoe dit moet.
Het chassisnummer van een auto staat in het kentekenbewijs dat hoort bij het kenteken van de auto. Bij de kenteken card staat het op positie ‘E’. Daarachter zie je een reeks van 17 tekens staan, die bestaat uit letters en cijfers. Dat is het chassisnummer. Je vindt positie ‘E’ door de kenteken card om te draaien, want het staat op de achterkant
Waarom een chassisnummer natrekken?
Veel mensen vragen zich af: Waarom zou je eigenlijk een chassisnummer natrekken? Het opzoeken van het chassisnummer van een auto, een motor kan nuttig zijn als je meer informatie wilt krijgen over het verleden van de auto in kwestie. Als we het hebben over het verleden van een auto, dan praten we over de eigenarenhistorie, de schadehistorie en bijvoorbeeld de kilometerstand. Een kenteken natrekken kan ook, maar bij importauto’s is dat minder zinvol.
De controle van een importauto
Het kopen van een auto uit het buitenland heeft een aantal voordelen. Zo kan het zijn dat je een goedkope tweedehands auto met een buitenlands kenteken vindt, waardoor het aantrekkelijk wordt om de auto te importeren. Het kan ook zijn dat een auto al geïmporteerd is en dat jij de auto wilt kopen. Het is in dat geval wel nodig om de geïmporteerde auto te checken door middel van een import auto check.
Nieuw kenteken bij import
Importauto’s krijgen na import een Nederlands kenteken. Als er een onderhoudshistorie was, dan was die grotendeels gekoppeld aan het buitenlandse kenteken. Dit kenteken komt echter te vervallen zodra de auto bij import een nieuw kenteken krijgt toegewezen door de RDW. Als je dan een kenteken check doet en het huidige kenteken gebruikt, dan krijg je nauwelijks interessante informatie te zien over het verleden van een auto. Je kunt dan beter zoeken met het chassisnummer.
Land van herkomst van je nieuwe auto
Een import auto natrekken helpt je om inzicht te krijgen in het verleden van de auto in het buitenland. Als je geen import auto check doet, heb je geen goed beeld van de schade die de auto in het buitenland heeft gehad. Je weet dan ook niet hoeveel eigenaren de auto heeft gehad en of er gesjoemeld is met de kilometerstand. Een import auto natrekken is dus een goed idee en het zorgt ervoor dat u goed weet wat voor soort auto u op het oog hebt.
Voorkom problemen
Het uitvoeren van een controle van de gegevens van een auto, kan vele problemen voorkomen. De gegevens van de verkoper zijn vaak niet de echte gegevens. Of er ontbreken bepaalde gegevens. Bij een import auto check kan ook voorkomen worden dat u het slachtoffer wordt van fraude en oplichterij.
Het chassisnummer helpt
Elk voertuig op de weg is verplicht om een identiek nummer te hebben waarmee het geïdentificeerd kan worden, het zogenaamde voertuigidentificatienummer (VIN nummer) of chassisnummer. Dit nummer is opgebouwd uit karakters die informatie geven over het voertuigtype, de productielocatie en vele andere eigenschappen. Een chassisnummercheck, waarbij je het chassisnummer invult in een online tool, kan belangrijke informatie geven die doorslaggevend kan zijn bij de koop van een tweedehands auto.