CHASSISNUMMER CONTROLEREN
Belgie Belgie - Duitsland Duitsland - Frankrijk Frankrijk - Oostenrijk Oostenrijk- Zwitserland Zwitserland - USA Verenigde staten (USA) - Hongarije Hongarije - tsjechie Tjechie
Import auto kopen of auto importeren? Doe de chassisnummer check om er zeker van te zijn dat het een betrouwbare aankoop is. Doe de chassisnummer check en achterhaal het auto schadeverleden, kilometerstand en eigenarenhistorie. De chassischeck is de enige manier om erachter te komen of er niet gefraudeerd is met een import auto of auto met een buitenlands kenteken. Doe de import auto check direct en vul het chassisnummer in.

Chassisnummer

Last Updated on

WAT IS EEN CHASSISNUMMER?

Misschien heeft u wel eens gehoord van een chassisnummer. Het chassisnummer wordt ook wel het identificatienummer, het framenummer of het vin nummer (voertuig identificatie nummer) genoemd. Het chassisnummer van een auto is als het ware de vingerafdruk van de auto. Het is een uniek internationaal voertuig identificatienummer en het kan, net als de vingerafdruk van een mens, nooit veranderd of verwijderd worden. Elk voertuig is voorzien van een dergelijk uniek serienummer en deze is in het chassis gegraveerd. Internationaal gaat het altijd om dit nummer en elk land koppelt haar kentekens aan dit nummer, waardoor alle informatie over het voertuig altijd te herleiden is.

 

WAT KAN IK MET HET CHASSISNUMMER?

Vin nummers of chassisnummers komen voor bij alle soorten voertuigen, zoals auto’s, motoren, vrachtwagens, trailers, opleggers, scooters en dergelijken. Een chassisnummer is niet alleen uniek, maar ook ontzettend handig. U kunt, met behulp van een chassisnummer, een betere positie krijgen als u een auto wil importeren uit bijvoorbeeld Amerika of Duitsland. Als een auto, een motor of een ander voertuig schade rijdt, wordt dit niet alleen geregistreerd op het kenteken van het voertuig, maar ook op het chassisnummer. Dit maakt dat het chassisnummer alle informatie en alle historie van het voertuig verzamelt. Het opvragen, controleren of checken van het chassisnummer is eenvoudiger dan de meeste mensen denken. U kunt het chassisnummer online controleren door middel van een chassisnummer check. U auto natrekken op chassisnummer is nog nooit zo eenvoudig geweest!

 

WAT IS HET VERSCHIL TUSSEN EEN KENTEKEN EN EEN CHASSISNUMMER?

Een kenteken of een nummerplaat kennen we allemaal. Het is een plaat die is gemonteerd op een voertuig en waarop een combinatie van cijfers en letters staat. Een kenteken is per voertuig uniek voor het land waarin het voertuig is geregistreerd. Een nummerbord heeft naast deze unieke combinatie aan letters en cijfers ook de landcode van het land waarin het voertuig is geregistreerd.  Op het moment dat een voertuig wordt geïmporteerd naar een ander land kan deze een ander kenteken krijgen. Dit komt doordat een kenteken is gebonden aan het land. Kort gezegd, het kenteken verandert als het voertuig in een ander land wordt geregistreerd. Binnen sommige landen wordt het kenteken zelfs aangepast tussen verschillende staten of verschillende eigenaren.

Nederlands Kenteken

In tegenstelling tot een kenteken, kan een chassisnummer nooit veranderen. Een chassisnummer van een auto (of van een ander voertuig) is een identificatienummer (VIN nummer auto) dat staat ingeslagen of gegraveerd in een vast onderdeel van het voertuig. Dit nummer wordt nooit vervangen of verwijderd en blijft altijd een onderdeel van het voertuig, hoe vaak het voertuig ook geïmporteerd wordt naar een ander land. Het is dus, als u een tweedehandsauto wilt kopen, verstandiger om een chassischeck te laten doen (en niet alleen een kentekencheck), omdat u dan alle informatie krijgt over mogelijke schade in het buitenland. Een chassisnummer kan dus ontzettend nuttig zijn, mits u weet wat u ermee kunt en waar u het kunt vinden.

 

HOE ZIET EEN CHASSISNUMMER ERUIT?

Sinds 1980 is een chassisnummer opgebouwd uit 17 karakters waarvan de laatste 6 altijd cijfers zijn. In de chassisnummer opbouw wordt gebruik gemaakt van alle hoofdletters, met uitzondering van de Q, de O en de I. Dit heeft te maken met het feit dat deze letters, op den duur, kunnen gaan lijken op de 0 (nul), waardoor het veel moeilijker wordt om de auto te kunnen identificeren. Binnen dit nummer zijn onder meer de fabriekscode, het modeljaar en het volgnummer te vinden. Volgens de Internationale Organisatie voor Standaardisatie (ISO) zou het vin nummer of het chassisnummer opgebouwd moeten worden uit drie groepen tekens:

  • WMI – World Manufacturer Identification (3 tekens)
  • VDS – Vehicle Description Section (6 tekens)
  • VIS – Vehicle Indicator Section (8 tekens)

 

De WMI-code is gekoppeld aan de naam van de fabrikant van het voertuig. Deze code is internationaal opgelegd en nauwkeurig gebruik van deze code wordt zeer streng in de gaten gehouden. Binnen deze code staat aangegeven in welk continent het voertuig is geproduceerd, in welk land de productie heeft plaatsgevonden en welk automerk het betreft. Hierna volgen de karakters van de VDS-code, de voertuigomschrijving. Deze bestaat uit 6 karakters die in twee delen zijn onder te verdelen, namelijk een controlecijfer en de auto eigenschappen. Tot slot hebben we het serienummer, de VIS-code. Dit deel bestaat uit 8 karakters en hierin zijn onder meer de fabriekscode, het modeljaar en het volgnummer te vinden. Deze laatste code is uniek en voertuig specifiek terwijl de WMI-code en VDS-code voor meerdere auto’s exact hetzelfde kunnen zijn als er sprake is van een gelijk model en uitvoering. Het serienummer (de VIS-code) daarentegen is juist altijd uniek. Aan de hand van dit serienummer is het voertuig te onderscheiden van de rest. De laatste vier cijfers van dit nummer, ook wel de meldcode genoemd, worden daarom ook gebruikt als de auto wordt overgeschreven naar een andere eigenaar en verzekeren van de auto.

Chassisnummer Voorbeeld

VOORBEELD VAN EEN CHASSISNUMMER

In onderstaande afbeelding zien we een voorbeeld van een chassisnummer, namelijk: VF37BRFVE12345678. Uit het eerste deel kunnen we afleiden in welk continent en welk land de productie heeft plaatsgevonden en welk automerk het betreft. Het chassisnummer hieronder geeft VF3 weer als eerste deel. De V staat voor Europa, de F voor Frankrijk en de 3 voor Peugeot. We weten dus direct dat het een in Frankrijk geproduceerde Peugeot betreft.

Het tweede deel is de voertuigomschrijving. Uit dit deel is op te maken welk specifiek model het is, wat het type voortuig is, wat voor motor het voertuig heeft, welk schakelsysteem er in de auto zit en een stuk informatie of emissie en uitstoot. Als we dit praktisch bekijken aan de hand van de onderstaande afbeelding met het tweede deel van het serienummer 7BRFVE. De 7 staat voor het model, in dit geval is het dus een Peugeot 306. De B geeft aan dat het een 4-deurs saloon type is. De R geeft aan dat er een 1998cc motorblok in de Peugeot 306 ligt. Het onderdeel RFV laat tevens zien dat het een handgeschakelde 1998 cc brandstofauto is.

Het derde deel is het serienummer. Dit deel is uniek en voertuig specifiek. Het bovenstaande gedeelte kan voor meerdere auto’s indien het exact hetzelfde model en uitvoering betreft hetzelfde zijn maar het serienummer daarentegen is dus altijd uniek. Met dit nummer kunnen we het voertuig dus onderscheiden van alle andere voertuigen.

Opdeling van Chassisnummer uitgelegd

CHASSISNUMMER CONTROLEREN OF OPZOEKEN

Een chassisnummer of vin nummer controleren of een chassisnummer opvragen is eigenlijk heel eenvoudig, mits u weet hoe het moet. Wat veel mensen niet weten, is dat een chassisnummer checken iets is wat u gewoon zelf kunt doen. U kunt het chassisnummer opzoeken op een vast onderdeel van het voertuig. Als u dus in de buurt bent van het voertuig is het chassisnummer checken dus simpelweg een kwestie van het chassisnummer controleren op het voertuig zelf. Een andere manier om het chassisnummer te controleren, is door het kentekenbewijs te bekijken. Op het kentekenbewijs staat het chassisnummer van het voertuig, waardoor het chassisnummer controleren een bezigheid is die maar een paar seconden hoeft te duren! Een chassisnummer natrekken is dus heel eenvoudig als u weet hoe dit moet.

 

EEN CHASSISNUMMER NATREKKEN: WAAROM EIGENLIJK?

Waarom zou u eigenlijk een chassisnummer natrekken? Het opzoeken van het chassisnummer van een auto, een motor of een ander voertuig kan nuttig zijn als u meer informatie wilt krijgen over het verleden van de auto in kwestie. Met het verleden van een auto moet u denken aan de eigenarenhistorie, de schadehistorie en bijvoorbeeld de kilometerstand (hoeveel heeft de auto gereden?). Natuurlijk kan u ook gewoon een kentekencheck laten uitvoeren, maar het nadeel van een kentekencheck is dat dit alleen informatie geeft over het verleden van het voertuig in het land waarin het kenteken geregistreerd staat. Met het kenteken of met de nummerplaat van een auto die op dit moment een Nederlands kenteken heeft, kunt u dus alleen het autoverleden in Nederland opzoeken. Het verleden van diezelfde auto in een ander land (voordat de auto werd geïmporteerd) is niet te vinden op basis van het Nederlandse kenteken. Echter, doordat een chassisnummer nooit verandert, kan een chassisnummer inzicht geven in de schadehistorie en het autoverleden in andere landen. Een chassisnummer natrekken voor een RDW chassisnummercheck is dus een slimme manier om te weten wat voor soort auto u op het oog hebt en wat voor verleden de auto in kwestie heeft.

 

WAAROM IS HET BELANGRIJK OM EEN IMPORT AUTOCHECK TE DOEN?

Het kopen van een auto uit het buitenland brengt voordelen met zich mee. Zo kan het zijn dat u een goedkope tweedehands auto in het buitenland vindt, waardoor het aantrekkelijk wordt om de auto te importeren. Het kan ook zijn dat een auto al geïmporteerd is en dat jij de auto wil kopen. Het is in dat geval wel nodig om de geïmporteerde auto te checken door middel van een import auto check. Een import auto natrekken helpt u om inzicht te krijgen in het verleden van de auto in het buitenland. U hebt, als u geen import auto check doet, immers geen beeld van de schade die de auto in het buitenland heeft gehad, u weet niet hoeveel eigenaren de auto heeft gehad en u weet ook niet of er niet gesjoemeld is met de kilometerstand. Een import auto natrekken is dus een verstandig idee en het zorgt ervoor dat u goed weet wat voor soort auto u op het oog hebt. Een import auto check kan er bovendien voor zorgen dat u voorkomt dat u het slachtoffer wordt van fraude en oplichterij.

Autodeal Sluiten

CONCLUSIE

Elk voertuig op de weg is verplicht om een identiek nummer te hebben waarmee het voertuig geïdentificeerd kan worden, het zogenaamde voertuigidentificatienummer (VIN nummer) of chassisnummer. Dit nummer is opgebouwd met betekenisvolle karakters die informatie geven over het voertuigtype, de productielocatie en vele andere eigenschappen. Daarnaast is dit nummer niet alleen uiterst belangrijk bij de identificatie van voertuigen maar is het ook heel belangrijk bij het opvragen van informatie over de auto, zoals bijvoorbeeld het schadeverleden. Controle van de autogegevens is uiterst belangrijk als u een tweedehands auto gaat kopen, voornamelijk als het een import auto betreft. Een chassisnummercheck, waarbij u het chassisnummer invult in een online tool, kan belangrijke informatie geven die doorslaggevend kan zijn bij de koop van een tweedehands auto.

 

5 Jan , 2016,
admin
No Comments