CHASSISNUMMER CONTROLEREN
Belgie Belgie - Duitsland Duitsland - Frankrijk Frankrijk - Oostenrijk Oostenrijk - Zwitserland Zwitserland - USA Verenigde staten (USA) - Hongarije Hongarije - tsjechie Tjechie
Import auto kopen of auto importeren? Doe de chassisnummer check om er zeker van te zijn dat het een betrouwbare aankoop is. Doe de chassisnummer check en achterhaal het auto schadeverleden, kilometerstand en eigenarenhistorie. De chassischeck is de enige manier om erachter te komen of er niet gefraudeerd is met een import auto of auto met een buitenlands kenteken. Doe de import auto check direct en vul het chassisnummer in.

Chassisnummer opzoeken

Last Updated on

Wat is een chassisnummer? Wat is een Vin Nummer?

Een chassisnummer is het identificatienummer van een voertuig en wordt daarom ook wel VIN nummer genoemd (Voertuig Identificatie Nummer). VIN nummer, framenummer of chassisnummer zijn allemaal begrippen die gebruikt worden om dit nummer te omschrijven. Sinds 1980 is een uniek voertuignummer verplicht voor alle voertuigen. Het chassisnummer bestaat uit 17 tekens en verandert nooit, in tegenstelling tot een kenteken of een nummerplaat. Waar een kenteken gebonden is aan het land waarin het voertuig geregistreerd staat, is een chassisnummer puur en alleen gebonden aan het specifieke voertuig. Op het moment dat de auto geïmporteerd wordt naar een ander land, verandert het kenteken in een kenteken van dat specifieke land en/of de nummerplaat van de nieuwe eigenaar. Kortom, hoewel het in Nederland alleen om het kenteken lijkt te gaan, is met een steeds meer internationaliserende autohandel, de realiteit dat alles draait om het VIN nummer.


Waarom moet u het chassisnummer opzoeken?

Een kentekencheck is handig, maar een chassisnummercheck is dus handiger. Een chassisnummer checken of het uitvoeren van een RDW chassisnummercheck, ook wel de import auto check genoemd, is in een aantal gevallen handig. Bij een auto importeren of een auto invoeren is een voertuig historie controle aan de hand van het chassisnummer een zeer nuttige stap in het koopproces van een nieuwe auto. Als u een VIN nummer gaat natrekken door middel van een RDW chassisnummercheck, kunt u namelijk het autoverleden natrekken. Hierdoor is de kans op een miskoop aanzienlijk kleiner.

Bij een auto importeren uit Duitsland, een auto importeren uit Amerika of bij een auto importeren uit een ander land, weet u namelijk niet wat er in het verleden met de auto is gebeurd. Een chassisnummercheck of een import auto check kan u gelukkig veel informatie geven en onder andere inzicht geven in deze zaken. Het chassisnummer controleren of een chassisnummer natrekken kan dus gewoon online, het enige wat u zelf moet doen is het chassisnummer opzoeken. Er zijn verschillende manieren mogelijk om dit nummer te vinden, die in dit artikel besproken zullen worden.

 

Waar vind ik het chassisnummer?

Een chassisnummer opzoeken is niet moeilijk, mits u weet waar u moet zoeken. Een chassisnummer van een auto opzoeken kan bijvoorbeeld gedaan worden door op het kentekenbewijs van het voertuig te kijken of op het frame van het voertuig. Het is belangrijk dat het chassisnummer op het frame overeenkomt met het nummer op het kentekenbewijs. Als deze nummers niet overeenkomen klopt er iets niet. Criminele klonen soms het chassisnummer van een goede auto en plaatsen deze op een gestolen wagen, dit staat bekend als het omkatten van een auto. Dit is illegaal en geeft een vertekend beeld van de auto, waardoor u tegen risico’s aanloopt.

Op het kentekenbewijs staat chassisnummer van de auto staat vermeld als ‘voertuigidentificatienummer’. Dit nummer kunt u direct eenvoudig vergelijken met het nummer in het frame van de auto. Deze controle kunt u het natuurlijk ook precies andersom aanpakken. U kunt eerst het chassisnummer opzoeken op het chassis / frame van de auto en deze eenvoudig online checken of verifiëren met het kentekenbewijs. U kan dit nummer vinden op het plaats wat op het frame is gemonteerd, waarin het chassisnummer ingeslagen is of in gegraveerd staat.

 

Locatie chassisnummer

Er zijn geen regels voor fabrikanten omtrent de locatie van het chassisnummer waardoor deze overal op het frame geplaatst kan zijn. Omdat er bijna 15000 locaties op het frame te verzinnen zijn kan het vinden van het chassisnummer soms een uitdaging zijn. Gelukkig bevindt het chassisnummer zich bij de meeste moderne auto’s aan de zijde van de bestuurder op het dashboard achter het raam. Veel algemene voorkomende locaties van het chassisnummer bij personenauto’s zijn:

  • Het dashboard.
    Dit is de meest voorkomende plaats waar het VIN of chassisnummer zich bevindt. Controleer de linker onderkant van het dashboard, controleer het dashboard recht achter het stuur als u op de bestuurdersstoel zit, of probeer van buitenaf door de voorruit te kijken.
  • Het motorblok.
    Probeer de motorkap te openen en controleer vervolgens de voorkant van de motor. De meeste makers of fabrikanten bevestigen een plaat die het VIN of een deel van het VIN bevat (meestal de laatste 8 tekens). Mogelijk zie u deze plaat bevestigd aan het vuurbestendige tussenschot in de motorruimte.
  • De voorkant van het autoframe.
    Er zijn plekken waar het VIN of chassisnummer op het frame van de auto verschijnt, vlak bij de ruitensproeiercontainer. Als u recht voor de auto aan de bestuurderskant hurkt, kunt u deze daar controleren.
  • Onder het reservewiel.
    U kunt ook controleren onder het reservewiel, dat meestal in de kofferbak zit. U kunt het reservewiel optillen en onder het wiel controleren.
  • De deur aan de bestuurderszijde.
    In alle nieuwe auto’s is er een federaal veiligheidscertificering label en het VIN of chassisnummer zou hierop moeten daarop staan. Dit label is meestal te zien op de deur aan de bestuurderszijde, of deze is te zien op de plek waar de deur vergrendelt. Het label bevindt zich meestal in de buurt van het uiteinde van de veiligheidsgordel. Een andere plaats kan in de deur aan bestuurderszijde zijn. Als u de deur opent en recht vooruit kijkt zou u het VIN of chassisnummer in de deurpost moeten zien of precies op de plek waar de spiegel zich bevindt wanneer de autodeur gesloten is.
  • Achterwiel kast
    Als u naast het voertuig hurkt en in de kast van het achterwiel kijkt, moeten de cijfers daar staan. Het VIN nummer wordt meestal bij het achterwiel aan de bestuurderszijde geplaatst. Kijk omhoog in de wielkast, precies boven de band.
  • Bel voor assistentie.
    Als u het op geen van de bovenstaande locaties kunt vinden, kan u de dealer of de fabrikant bellen om te vragen waar het VIN of chassisnummer van jouw voertuig is geplaatst. Ze zouden jou moeten kunnen helpen op basis van het merk en model van jouw auto.

 

Chassisnummer opzoeken met het kenteken

Het is ook mogelijk om de plaats van het chassisnummer via een kenteken check te verkrijgen. Door het uitvoeren van een kentekencheck bij de RDW krijgt u ook te zien waar op het voertuig het chassisnummer te vinden is. U krijgt dus alleen de locatie van het nummer te lezen, niet het chassisnummer zelf. In alle gevallen gaat het in ieder geval om plaatsing op een vast onderdeel van de auto, ofwel een onderdeel dat niet zomaar bij reparatie wordt vervangen. Als u het chassisnummer gevonden hebt, dan kunt u met een chassischeck het chassisnummer controleren om achter alle voertuiggegevens te komen.

Een autodealer heeft de mogelijk om op basis van het kenteken het chassisnummer op te zoeken. Elke autodealer zal dit altijd zelf doen om diefstalfraude te voorkomen. Ze toetsen simpelweg het kenteken van de auto in bij de RDW en krijgen het chassisnummer te zien samen met de gegevens van het voertuig. Zo kan een dealer direct zien of de gegevens in het systeem overeenkomen met de auto die voor hun neus staat.

 

Hoe ziet een chassisnummer eruit?

Een chassisnummer of VIN nummer is opgebouwd uit 17 karakters. Deze letters en nummers zijn niet alleen uniek voor elk voertuig maar geven ook inhoudelijk nuttige informatie over de auto. Het chassisnummer kan opgedeeld worden in 3 delen waarvan het eerste deel informatie geeft over het type voertuig en waar deze is geproduceerd (de fabriekscode). Het tweede deel is de zogenaamde voertuig omschrijvingscode en geeft informatie over diverse kenmerken van het voertuig. Het laatste deel is het zogenaamde volgnummer, wat belangrijk is voor de identieke identificatie van de auto en onder andere gebruikt kan worden bij de overschrijving van de auto naar een nieuwe eigenaar.

VIN uitleg

Hoe weet u of een VIN nummer of chassisnummer authentiek is?

Alleen al in Europa heeft de politie jaarlijks tussen 2015 en 2017 gemiddeld 697.000 autodiefstallen geregistreerd. Dit is gebaseerd op onderzoeken van Eurostat. Er zijn gevallen bekend van mensen die creatiever en slimmer zijn in het omgaan en verhandelen van gestolen auto’s, dus het is belangrijk om uzelf hierover te informeren.

  • Voel de plaat. Vergeet niet dat een plaats waar u het VIN of chassisnummer kunt vinden zich op het dashboard bevindt. Voel de plaat terwijl u de codes controleert. Het VIN wordt altijd op een plaat of op een etiket afgedrukt. Het moet stevig op het dashboard worden bevestigd zonder krassen op het VIN etiket of op de omliggende gebieden, zoals de voorruit of het dashboard. Let op tekenen dat de voorruit mogelijk is verwijderd om de VIN-plaat te verwijderen. Controleer op losse vorm of overmatige lijm op de voorruit.
  • Zoek het federale veiligheidscertificering label. De federale wet vereist dat voertuigen een veiligheid label hebben en deze moet het VIN nummer bevatten. Zoals eerder beschreven bevindt dit label zich meestal binnen in de deur van de bestuurder. Het is bevestigd aan de achterste of voorste deurstijl. Het kan ook op de deur zelf zijn. Let op tekenen dat er mogelijk is gesjoemeld met het label. Het label moet volledig op het voertuig worden bevestigd zonder zichtbare losse hoeken en er mogen geen scheuren of krassen op zitten. Het label moet een glanzende, heldere vacht hebben en glad aanvoelen. Controleer op tekenen van gedeeltelijk verborgen delen met een schroef of roestwerend materiaal. Het VIN moet overeenkomen met alle andere VIN of chassisnummers op het voertuig.
  • Controleer de VIN-plaat op de motor. Let op tekenen dat de plaat is gewijzigd of verplaatst. Er kunnen bijvoorbeeld gaten zijn waar de plaat was bevestigd. U merkt misschien ook dat de plaat veel schoner is dan de rest van het vuurbestendige tussenschot, wat een indicatie kan zijn dat het VIN nep is.
  • Bel voor assistentie. U hebt de mogelijkheid om het voertuig door een monteur te laten inspecteren. Deze professionals kunnen vaak beter zien of het chassisnummer van de auto nep is. Monteurs kunnen de VIN’s op het voertuig gemakkelijk vinden en zorgen ervoor dat ze consistent en authentiek zijn, ze kunnen vaak goed zien of er met de VIN-plaat of het label is geknoeid.

Tot slot is het belangrijk om een chassisnummercontrole uit te voeren. Dit is veruit de snelste en handigste manier om het VIN of chassisnummer te verifiëren. U kunt dit gratis doen op deze site, waar u de karakters invoert om te onderzoeken en informatie te verkrijgen over jouw chassisnummer.

 

 

Chassisnummer onleesbaar, wat nu?

locatie chassisnummerHet kan natuurlijk voorkomen dat het chassisnummer onleesbaar is geworden, in dit geval kunt u langsgaan bij het RDW keuringsstation. Bij het RDW keuringsstation kan de keurmeester controleren om welke auto het gaat. Na onderzoek kan het voertuig worden geïdentificeerd en is het nodig om het chassisnummer opnieuw in de auto te laten inslaan.

Er kunnen meerdere redenen zijn dat het chassisnummer niet goed leesbaar meer is. In de meeste gevallen komt dit door roestvorming, maar het kan ook komen omdat er eens na diefstal is geprobeerd om het nummer weg te schaven. Zo zijn er meer oorzaken van niet-leerbare chassisnummers. Het nummer moet altijd goed leesbaar zijn om de auto te kunnen blijven identificeren. Het is dan ook belangrijk dat het chassisnummer direct weer wordt ingeslagen bij het RDW keuringsstation.

 

 

Voorbeeld uit de praktijk

Bert bezoekt het RDW keuringsstation

Bert is in het bezit van een auto waarvan het chassisnummer niet meer leesbaar is. Hij bezoekt het RDW keuringsstation om het voertuig te laten identificeren. Dit kost hem €46,-. Uiteindelijk is vastgesteld om welk voertuig het gaat en is het nodig om het chassisnummer opnieuw in te slaan. Dit gebeurt ook bij het RDW keuringsstation. Voor het inslaan van het chassisnummer dient Bert ook €46,- te betalen. Hij krijgt dus een factuur van €92,- mee van het RDW keuringsstation.

 

Wanneer moet u het chassisnummer checken?

Een chassisnummer check is verstandig als u een auto wil importeren. Het kan zijn dat u een auto wilt importeren uit de USA (USA auto import of USA car import) of dat u een auto wilt kopen in Duitsland. Bij zowel een Amerikaanse auto importeren als een Duitse auto importeren weet u niet hoe het autoverleden of de autohistorie, het schadeverleden en de eigenarenhistorie van de auto er uit zien. Door de autohistorie na te trekken of gewoonweg een import auto natrekken, kunt u inzicht krijgen in deze zaken. Een geïmporteerde auto checken op basis van het chassisnummer is iets waar u achteraf geen spijt van zult hebben. Het kan u beschermen tegen een miskoop, tegen oplichterij of tegen fraude, omdat jij weet waar u aan toe bent en wat voor autoverleden de auto heeft.

Voorbeeld uit de praktijk

Wim gaat een ingevoerde auto natrekken

Wim is van plan om een auto te kopen die pas net is ingevoerd. Hij wil met het chassisnummer de auto controleren. Hij heeft het benodigde Vin nummer en doet de check. Zo kan hij in één keer de ingevoerde auto natrekken en zien wat ermee gebeurd is in het buitenland. Hij ontdekt dat de kilometerstand in het verleden hoger is geweest dan dat deze nu is. Hierop besluit Wim de auto niet te kopen en te zoeken naar een andere auto waarmee geen tellerfraude is gepleegd.

Conclusie

Wilt u een tweedehandsauto kopen dan is het altijd verstandig om de auto na te trekken. Alleen een nummerplaat of kenteken opzoeken en checken is niet altijd voldoende, aangezien het kenteken verandert zodra de auto een ander land bereikt. Gelukkig blijft het chassisnummer van een auto altijd gelijk, ongeacht het aantal keren dat de auto is geïmporteerd. Hierdoor kunt u alle autogegevens opvragen en het complete autoverleden opzoeken. Deze informatie is ontzettend belangrijk en kan erg goed van pas komen als u van plan bent om een tweedehands auto aan te schaffen, helemaal als dit een import auto betreft of als u zelf een auto wilt importeren. Aan de hand van de informatie uit een chassischeck kunt u bepalen of er een eerlijke prijs voor de auto wordt gevraagd en of u na de koop niet voor onverwachte kosten komt te staan. Het chassisnummer kunt u eenvoudig zelf opzoeken op het frame van de auto of op het kentekenbewijs. Door het uitvoeren van een chassischeck verzamel u zelfstandig informatie over de auto waarmee u sterk staat en voorkomt u een miskoop!

 

 

 

 

 

22 Jul , 2020,
admin
No Comments