Marmaris trips Bahis siteleri casino siteleri Dalaman airport transfers ko cuce istanbul bayan escort deneme bonusu
CHASSISNUMMER CONTROLEREN
Belgie Belgie - Duitsland Duitsland - Frankrijk Frankrijk - Oostenrijk Oostenrijk - Zwitserland Zwitserland - USA Verenigde staten (USA) - Hongarije Hongarije - tsjechie Tjechie
Import auto kopen of auto importeren? Doe de chassisnummer check om er zeker van te zijn dat het een betrouwbare aankoop is. Doe de chassisnummer check en achterhaal het auto schadeverleden, kilometerstand en eigenarenhistorie. De chassischeck is de enige manier om erachter te komen of er niet gefraudeerd is met een import auto of auto met een buitenlands kenteken. Doe de import auto check direct en vul het chassisnummer in.

Chassisnummer opzoeken

Het kan erg belangrijk zijn om alle gegevens van je auto te weten te komen. Een chassisnummer opzoeken is hierbij een uitkomst. Want met dit unieke nummer van je auto, kan je makkelijk en snel controles uitvoeren. Dit geldt voor elke auto, ook die geïmporteerd zijn of worden.

Wat is een chassisnummer?

Voordat je chassisnummer kan opzoeken, moet je wel weten wat dit speciale nummer is. Een chassisnummer is het identificatienummer van een voertuig. Sinds 1980 is een uniek voertuignummer verplicht voor alle voertuigen. Het chassisnummer bestaat uit 17 tekens en verandert nooit, in tegenstelling tot een kenteken of een nummerplaat. Hierdoor is het chassisnummer controleren beter dan bijvoorbeeld een controle uitvoeren alleen met een kenteken.

Voertuig Identificatie Nummer (VIN nummer)

Bij het opzoeken van een chassisnummer ben je eigenlijk ook op zoek naar het VIN-nummer. Want in principe is dit dezelfde benaming. Ook wordt framenummer ook wel gebruikt. Als je een auto wil importeren, maakt het dus niet uit welk nummer je vindt. Het zijn allemaal unieke nummers, die ervoor zorgen dat de gegevens van de auto altijd correct zijn.

Chassisnummer auto staat los van het land

Waar een kenteken gebonden is aan het land waarin het voertuig geregistreerd staat, is een chassisnummer puur en alleen gebonden aan het specifieke voertuig. Op het moment dat de auto geïmporteerd wordt naar een ander land, verandert het kenteken in een kenteken van dat specifieke land en/of de nummerplaat van de nieuwe eigenaar. Kortom, hoewel het in Nederland alleen om het kenteken lijkt te gaan, is met een steeds meer internationaliserende autohandel, de realiteit dat alles draait om het VIN nummer.

Waarom moet u het chassisnummer opzoeken?

Een kentekencheck is handig, maar een chassisnummercheck is dus handiger. Een chassisnummer checken of het uitvoeren van een RDW chassisnummercheck, ook wel de import auto check genoemd, is in een aantal gevallen handig. Bij een auto importeren of een auto invoeren is een voertuig historie controle aan de hand van het chassisnummer een zeer nuttige stap in het koopproces van een nieuwe auto. Als u een VIN nummer gaat natrekken door middel van een RDW chassisnummercheck, kunt u namelijk het autoverleden natrekken. Hierdoor is de kans op een miskoop aanzienlijk kleiner.

Een auto importeren

In Nederland worden er veel auto’s geïmporteerd. Of het nu Amerika of België is, een chassisnummer auto opzoeken is dan essentieel. Bijvoorbeeld bij een auto importeren uit Duitsland. U weet dan namelijk niet wat er in het verleden met de auto is gebeurd. Een chassisnummercheck of een import auto check kan u gelukkig veel informatie geven en onder andere inzicht geven in deze zaken.

Snel en makkelijk

Het chassisnummer controleren of een chassisnummer natrekken kan dus gewoon online, het enige wat u zelf moet doen is het chassisnummer opzoeken. Er zijn verschillende manieren mogelijk om dit nummer te vinden. En dit is natuurlijk nodig voordat u het chassisnummer kan controleren. Hieronder ziet u de verschillende manieren om het nummer terug te vinden bij uw auto.

Waar vind ik het chassisnummer?

Een chassisnummer opzoeken is niet moeilijk, mits u weet waar u moet zoeken. Een chassisnummer van een auto opzoeken kan op twee manieren:

  1. Kentekenbewijs: bij elke auto is hierop het chassisnummer te vinden. Dit heet het voertuigidentificatienummer.
  2. Frame van de auto: elke voertuig heeft het nummer ingegraveerd of ingeslagen

Het is belangrijk dat het chassisnummer op het frame overeenkomt met het nummer op het kentekenbewijs. Als deze nummers niet overeenkomen klopt er iets niet. Criminele klonen soms het chassisnummer van een goede auto en plaatsen deze op een gestolen wagen, dit staat bekend als het omkatten van een auto. Dit is illegaal en geeft een vertekend beeld van de auto, waardoor u tegen risico’s aanloopt.

chassisnummer opzoeken

Waar is het chassisnummer ingegraveerd?

Er zijn geen regels voor fabrikanten omtrent de locatie van het chassisnummer waardoor deze overal op het frame geplaatst kan zijn. Omdat er bijna 15000 locaties op het frame te verzinnen zijn kan het vinden van het chassisnummer soms een uitdaging zijn. Gelukkig bevindt het chassisnummer zich bij de meeste moderne auto’s aan de zijde van de bestuurder op het dashboard achter het raam. Veel algemene voorkomende locaties van het chassisnummer bij personenauto’s zijn:

  • Het dashboard.
    Dit is de meest voorkomende plaats waar het VIN of chassisnummer zich bevindt. Controleer de linker onderkant van het dashboard, controleer het dashboard recht achter het stuur als u op de bestuurdersstoel zit, of probeer van buitenaf door de voorruit te kijken.
  • Het motorblok.
    Probeer de motorkap te openen en controleer vervolgens de voorkant van de motor. De meeste makers of fabrikanten bevestigen een plaat die het VIN of een deel van het VIN bevat (meestal de laatste 8 tekens). Mogelijk zie u deze plaat bevestigd aan het vuurbestendige tussenschot in de motorruimte.
  • De voorkant van het autoframe.
    Er zijn plekken waar het VIN of chassisnummer op het frame van de auto verschijnt, vlak bij de ruitensproeiercontainer. Als u recht voor de auto aan de bestuurderskant hurkt, kunt u deze daar controleren.
  • Onder het reservewiel.
    U kunt ook controleren onder het reservewiel, dat meestal in de kofferbak zit. U kunt het reservewiel optillen en onder het wiel controleren.
  • De deur aan de bestuurderszijde.
    In alle nieuwe auto’s is er een federaal veiligheidscertificering label en het VIN of chassisnummer zou hierop moeten daarop staan. Dit label is meestal te zien op de deur aan de bestuurderszijde, of deze is te zien op de plek waar de deur vergrendelt. Het label bevindt zich meestal in de buurt van het uiteinde van de veiligheidsgordel. Een andere plaats kan in de deur aan bestuurderszijde zijn. Als u de deur opent en recht vooruit kijkt zou u het VIN of chassisnummer in de deurpost moeten zien of precies op de plek waar de spiegel zich bevindt wanneer de autodeur gesloten is.
  • Achterwiel kast
    Als u naast het voertuig hurkt en in de kast van het achterwiel kijkt, moeten de cijfers daar staan. Het VIN nummer wordt meestal bij het achterwiel aan de bestuurderszijde geplaatst. Kijk omhoog in de wielkast, precies boven de band.
  • Bel voor assistentie.
    Als u het op geen van de bovenstaande locaties kunt vinden, kan u de dealer of de fabrikant bellen om te vragen waar het VIN of chassisnummer van jouw voertuig is geplaatst. Ze zouden jou moeten kunnen helpen op basis van het merk en model van jouw auto.

Plaats chassisnummer opzoeken met kentekencheck

Het is ook mogelijk om de plaats van het chassisnummer via een kenteken check te verkrijgen. Door het uitvoeren van een kentekencheck bij de RDW krijgt u ook te zien waar op het voertuig het chassisnummer te vinden is. U krijgt dus alleen de locatie van het nummer te lezen, niet het chassisnummer zelf. In alle gevallen gaat het in ieder geval om plaatsing op een vast onderdeel van de auto, ofwel een onderdeel dat niet zomaar bij reparatie wordt vervangen. Als u het chassisnummer gevonden hebt, dan kunt u met een chassischeck het chassisnummer controleren om achter alle voertuiggegevens te komen.

Professionele software

Een autodealer heeft de mogelijk om op basis van het kenteken het chassisnummer op te zoeken. Elke autodealer zal dit altijd zelf doen om diefstalfraude te voorkomen. Ze toetsen simpelweg het kenteken van de auto in bij de RDW en krijgen het chassisnummer te zien samen met de gegevens van het voertuig. Zo kan een dealer direct zien of de gegevens in het systeem overeenkomen met de auto die voor hun neus staat.

De opbouw van het VIN-nummer

Een chassisnummer of VIN nummer is opgebouwd uit 17 karakters. Deze letters en nummers zijn niet alleen uniek voor elk voertuig maar geven ook inhoudelijk nuttige informatie over de auto. Het chassisnummer kan opgedeeld worden in 3 delen waarvan het eerste deel informatie geeft over het type voertuig en waar deze is geproduceerd (de fabriekscode). Het tweede deel is de zogenaamde voertuig omschrijvingscode en geeft informatie over diverse kenmerken van het voertuig. Het laatste deel is het zogenaamde volgnummer, wat belangrijk is voor de identieke identificatie van de auto en onder andere gebruikt kan worden bij de overschrijving van de auto naar een nieuwe eigenaar.

Opdeling van Chassisnummer uitgelegd

Autodiefstal is het probleem

Alleen al in Europa heeft de politie jaarlijks bijna een miljoen autodiefstallen geregistreerd. Dit is gebaseerd op onderzoeken van Eurostat. Er zijn gevallen bekend van mensen die creatiever en slimmer zijn in het omgaan en verhandelen van gestolen auto’s, dus het is belangrijk om uzelf hierover te informeren. Hierdoor weet je nooit wat voor auto je tegenkomt. En natuurlijk is het chassisnummer auto controleren essentieel.

Controleren of een chassisnummer wel authentiek is

Je moet daarom niet alleen het chassisnummer opzoeken en controleren, maar je moet een stap verder gaan. Je moet kijken of het nummer wel authentiek is. Hieronder zie je goede tips hoe je dat kan doen:

  • Voel de plaat.Vergeet niet dat een plaats waar u het VIN of chassisnummer kunt vinden zich op het dashboard bevindt. Voel de plaat terwijl u de codes controleert. Het VIN wordt altijd op een plaat of op een etiket afgedrukt. Het moet stevig op het dashboard worden bevestigd zonder krassen op het VIN etiket of op de omliggende gebieden, zoals de voorruit of het dashboard. Let op tekenen dat de voorruit mogelijk is verwijderd om de VIN-plaat te verwijderen. Controleer op losse vorm of overmatige lijm op de voorruit.
  • Zoek het federale veiligheidscertificering label.De federale wet vereist dat voertuigen een veiligheid label hebben en deze moet het VIN nummer bevatten. Zoals eerder beschreven bevindt dit label zich meestal binnen in de deur van de bestuurder. Het is bevestigd aan de achterste of voorste deurstijl. Het kan ook op de deur zelf zijn. Let op tekenen dat er mogelijk is gesjoemeld met het label. Het label moet volledig op het voertuig worden bevestigd zonder zichtbare losse hoeken en er mogen geen scheuren of krassen op zitten. Het label moet een glanzende, heldere vacht hebben en glad aanvoelen. Controleer op tekenen van gedeeltelijk verborgen delen met een schroef of roestwerend materiaal. Het VIN moet overeenkomen met alle andere VIN of chassisnummers op het voertuig.
  • Controleer de VIN-plaat op de motor. Let op tekenen dat de plaat is gewijzigd of verplaatst. Er kunnen bijvoorbeeld gaten zijn waar de plaat was bevestigd. U merkt misschien ook dat de plaat veel schoner is dan de rest van het vuurbestendige tussenschot, wat een indicatie kan zijn dat het VIN nep is.
  • Bel voor assistentie.U hebt de mogelijkheid om het voertuig door een monteur te laten inspecteren. Deze professionals kunnen vaak beter zien of het chassisnummer van de auto nep is. Monteurs kunnen de VIN’s op het voertuig gemakkelijk vinden en zorgen ervoor dat ze consistent en authentiek zijn, ze kunnen vaak goed zien of er met de VIN-plaat of het label is geknoeid.

Chassisnummer onleesbaar, wat moet je doen?

Het kan natuurlijk voorkomen dat het chassisnummer onleesbaar is geworden, in dit geval kunt u langsgaan bij het RDW keuringsstation. Bij het RDW keuringsstation kan de keurmeester controleren om welke auto het gaat. Na onderzoek kan het voertuig worden geïdentificeerd en is het nodig om het chassisnummer opnieuw in de auto te laten inslaan.

Roest of toch illegaal?

Er kunnen meerdere redenen zijn dat het chassisnummer niet goed leesbaar meer is. In de meeste gevallen komt dit door roestvorming, maar het kan ook komen omdat er eens na diefstal is geprobeerd om het nummer weg te schaven. Zo zijn er meer oorzaken van niet-leerbare chassisnummers. Het nummer moet altijd goed leesbaar zijn om de auto te kunnen blijven identificeren. Het is dan ook belangrijk dat het chassisnummer direct weer wordt ingeslagen bij het RDW keuringsstation.

Voorbeeld uit de praktijk

Bert bezoekt het RDW keuringsstation.

Bert is in het bezit van een auto waarvan het chassisnummer niet meer leesbaar is. Hij bezoekt het RDW keuringsstation om het voertuig te laten identificeren. Dit kost hem €46,-. Uiteindelijk is vastgesteld om welk voertuig het gaat en is het nodig om het chassisnummer opnieuw in te slaan. Dit gebeurt ook bij het RDW keuringsstation. Voor het inslaan van het chassisnummer dient Bert ook €46,- te betalen. Hij krijgt dus een factuur van €92,- mee van het RDW keuringsstation.

Wanneer het beste het chassisnummer checken?

Een chassisnummer check is verstandig als u een auto wil importeren. Het kan zijn dat u een auto wilt importeren uit de USA (USA auto import of USA car import) of dat u een auto wilt kopen in Duitsland. Bij zowel een Amerikaanse auto importeren als een Duitse auto importeren weet u niet hoe het autoverleden of de autohistorie, het schadeverleden en de eigenarenhistorie van de auto er uit zien. Door de autohistorie na te trekken of gewoonweg een import auto natrekken, kunt u inzicht krijgen in deze zaken.

Bescherming door een goede controle

Een geïmporteerde auto checken op basis van het chassisnummer is iets waar u achteraf geen spijt van zult hebben. Het kan u beschermen tegen een miskoop, tegen oplichterij of tegen fraude, omdat jij weet waar u aan toe bent en wat voor autoverleden de auto heeft. Belangrijk bij welke controle van de auto ook is dat u achteraf niet voor verassingen komt te staan.

Voorbeeld uit de praktijk

Wim gaat een ingevoerde auto natrekken.

Wim is van plan om een auto te kopen die pas net is ingevoerd. Hij wil met het chassisnummer de auto controleren. Hij heeft het benodigde Vin nummer en doet de check. Zo kan hij in één keer de ingevoerde auto natrekken en zien wat ermee gebeurd is in het buitenland. Hij ontdekt dat de kilometerstand in het verleden hoger is geweest dan dat deze nu is. Hierop besluit Wim de auto niet te kopen en te zoeken naar een andere auto waarmee geen teller fraude is gepleegd.

Alles op een rijtje

Wilt u een tweedehandsauto kopen dan is het altijd verstandig om de auto na te trekken. Alleen een nummerplaat of kenteken opzoeken en checken is niet altijd voldoende, aangezien het kenteken verandert zodra de auto een ander land bereikt. Gelukkig blijft het chassisnummer van een auto altijd gelijk, ongeacht het aantal keren dat de auto is geïmporteerd. Hierdoor kunt u alle autogegevens opvragen en het complete autoverleden opzoeken. Deze informatie is ontzettend belangrijk en kan erg goed van pas komen als u van plan bent om een tweedehands auto aan te schaffen, helemaal als dit een import auto betreft of als u zelf een auto wilt importeren.

Nu makkelijk je chassisnummer opzoeken

Aan de hand van de informatie uit een chassischeck kunt u bepalen of er een eerlijke prijs voor de auto wordt gevraagd en of u na de koop niet voor onverwachte kosten komt te staan. Het chassisnummer opzoeken kunt u eenvoudig doen op deze site. Door het uitvoeren van een chassischeck verzamelt u zelfstandig informatie over de auto waarmee u sterk staat en voorkomt u een miskoop!

22 Jul , 2020,
admin
No Comments