CHASSISNUMMER CONTROLEREN
Belgie Belgie - Duitsland Duitsland - Frankrijk Frankrijk - Oostenrijk Oostenrijk - Zwitserland Zwitserland - USA Verenigde staten (USA) - Hongarije Hongarije - tsjechie Tjechie
Import auto kopen of auto importeren? Doe de chassisnummer check om er zeker van te zijn dat het een betrouwbare aankoop is. Doe de chassisnummer check en achterhaal het auto schadeverleden, kilometerstand en eigenarenhistorie. De chassischeck is de enige manier om erachter te komen of er niet gefraudeerd is met een import auto of auto met een buitenlands kenteken. Doe de import auto check direct en vul het chassisnummer in.

Een Duits kenteken check

Last Updated on

Steeds meer Nederlanders kiezen ervoor om een auto te importeren uit het buitenland en vooral de Duitse import auto is erg populair. Per jaar komen er tienduizenden nieuwe en tweedehands Duitse importauto’s ons land binnen. Er zitten veel voordelen aan het importeren van een Duitse auto, zo kan dezelfde auto in Duitsland vaak veel voordeliger zijn dan in Nederland. Daarnaast is de automarkt in Duitsland veel groter en zijn de auto’s vaak beter onderhouden en vollediger uitgerust. Door de lagere prijs en het grotere aanbod is dit voor steeds meer mensen voldoende reden om ervoor te kiezen een auto uit Duitsland te importeren. Het is erg belangrijk om een auto vooraf de koop te controleren maar hoe werkt dit bij een Duitse auto en hoe kunt u een Duits kenteken checken?

 

De RDW kenteken check

U heeft interesse in een Duitse auto en wilt daarom graag bij de RDW een buitenlands kenteken checken om de autogegevens te achterhalen. Helaas is dit niet mogelijk doordat een RDW kentekencheck alleen mogelijk is met een Nederlands kenteken. Het is dan ook zo dat de RDW een volledig Nederlandse organisatie is. Bedrijven in Nederland zijn verplicht om alle autogegevens over onderhoud, schade, keuringen en eigenaren in te voeren bij de RDW. Hierdoor is het voor Nederlandse auto’s eenvoudig om de autogegevens via een RDW check te achterhalen.
In Duitsland is het helaas lastiger om de gegevens van een auto via een Duits kenteken check te achterhalen doordat er geen Duitse kentekencheck bij een instantie zoals de RDW bestaat. Duitsland heeft geen organisatie die vergelijkbaar is met de Nederlandse RDW. Wilt u een Duits kenteken check uitvoeren om de autogegevens te achterhalen dan is dit enkel mogelijk aan de hand van het chassisnummer.

 

Verschil tussen het Nederlandse en Duitse kenteken

Opbouw van Duitse Kentekens

Een Duits kenteken is wit van kleur en bestaat uit een reeks van zwarte cijfers en letters. Tussen deze letters wordt gebruik gemaakt van spaties in plaats van “onderbrekingsstreepus”, zoals bij een Nederlands kenteken het geval is. Elke Duitse kenteken heeft een blauw vaku met daarin de letter D en het EU-symbool, wat aangeeft dat het een in Duitsland geregistreerd voertuig is in een Europees land.

Duitse Kentekenplaat

Betekenis Lettercodes op het Duitse Kenteken

De meeste Duitse nummerplaten beginnen met een lettercode die aangeeft in welke plaats of welk district de auto geregistreerd staat. Uitzondering hierop zijn overheidsinstanties die in plaats van een districtsaanduiding bijvoorbeeld een Y (leger) mogen tonen. Na de plaatsaanduiding volgt er vaak een symbool van de deelstaat waarin het voertuig geregistreerd staat gevolgd door twee letters en twee tot vier cijfers. In de kleinere plaatsen is soms een maximum van drie cijfers. Voor elektrische voertuigen en sommige hybride auto’s heeft men sinds september 2015 de letter E toegevoegd aan het einde van het kenteken. Deze letter brengt veel voordelen met zich mee, zo kunt u bijvoorbeeld hierdoor in veel plaatsen gratis parkeren bij een chargepoint.

 

Een Duits kenteken checken

Door de samenstelling van het kenteken in Duitsland is deze gekoppeld aan een persoon, voertuig en plaats. Hierdoor dient men bij een verhuizing het kenteken aan te passen, al hebben sommige deelstaten aangegeven dat het kenteken ongewijzigd mag blijven. Een Duits kenteken checken is door dit systeem niet zo eenvoudig als dat het is in Nederland, waar een auto een kenteken voor het leven krijgt. Een Duits kenteken opzoeken levert u dus vooral informatie op over de woonplaats van de eigenaar en niet zo zeer over het verleden van de auto. Het is daarom raadzaam om een uit Duitsland geïmporteerde auto op het chassisnummer te checken, dit nummer blijft altijd hetzelfde en wordt in Duitsland gebruikt voor het administreren van tellerstanden, onderhoud en schades.

Het Duitse Chassisnummer checken

Doordat een RDW kentekencheck bij een Duitse auto dus niet mogelijk is en een kentekencheck in Duitsland niet de gewenste gegevens zal geven is het dus belangrijk om het chassisnummer te controleren. Het chassisnummer wordt ook wel het VIN-nummer (voertuigidentificatienummer) of framenummer genoemd en kan eenvoudig met een online tool gecontroleerd worden. Dit nummer kan gezien worden als het onveranderlijke identificatienummer van de auto waarmee ook bij een Duitse auto diverse gegevens eenvoudig kunnen worden nagetrokken zoals ook bij een RDW kentekencheck het geval is.

Voordelen chassisnummer check

Door een Duitse kenteken check uit te voeren met het chassisnummer voorafgaand aan de koop kunt u verschillende problemen voorkomen. Er wordt veel gefraudeerd met importauto’s waardoor u later voor onvoorziene kosten kunt komen te staan. Vooral tellerstand fraude komt veel voor bij Duitse import auto’s. Hierbij wordt de kilometerteller teruggedraaid om de waarde van de auto te verhogen. Met behulp van het chassisnummer kunt u naast de actuele kilometerstand ook controleren of de auto betrokken is geweest bij een ongeluk, of de auto (water)schade heeft gehad, welke eigenaren de auto heeft gehad en of de auto is geregistreerd als sloopauto. Met deze gegevens kunt u concluderen of de auto betrouwbaar is en of er een eerlijke prijs voor de auto wordt gevraagd.

Het chassisnummer opzoeken

Om eenvoudig online een chassisnummer check te doen dient u allereerst dit nummer op te zoeken. In de meeste gevallen kunt u deze eenvoudig vinden op het nummerbewijs of op het frame van de auto. Op het frame zal vaak een plaats zitten waarop het nummer staat. Kunt u het chassisnummer van de auto toch niet vinden? Dan kan het zijn dat deze zich op een andere plek bevindt of onleesbaar is geworden. Hier vindt u meer informatie over het vinden van het chassisnummer.

 

Voorbeeld uit de praktijk

Gerard gaat de historie van een Duitse auto opvragen

Gerard wil een mooie auto in Duitsland kopen. Hij heeft de keuze gemaakt voor een BMW, maar hij wil de auto eerst beter checken voordat hij deze aanschaft. De vraagprijs voor deze auto in Duitsland is €22.750,-.  Het gaat om een relatief nieuwe auto van nog geen vier jaar oud die nog perfect in de lak zit. Gerard heeft een proefrit gemaakt en die is uitstekend bevallen. Er staat slechts 53.000 km op de teller. Na de chassischeck krijt Gerard toch wel wat storende informatie te weten over de auto. Twee jaar geleden is de auto betrokken geweest bij een ernstig ongeval waarna de hele voorkant van de auto moest worden vernieuwd. Hierdoor is de kans dat er sprake is van verborgen schade bij deze auto. De kilometerstand van de auto is wel correct. Met deze informatie besluit Gerard om toch de auto niet te kopen. De kans op verborgen schade aan de auto is volgens hem te groot, met alle gevolgen van dien.

 

Duitse auto importeren

Als u een auto uit Duitsland wilt importeren komen er nog meer dingen om de hoek kijken dan alleen een Duits kenteken check. U heeft het Duitse chassisnummer gecontroleerd met een online tool en bent hierdoor op de hoogte van alle autogegevens en de schadehistorie. Voor u over kan gaan op de koop dient u nog rekening te houden met een aantal dingen zoals het opstellen van de BPM-aangifte en hoe u de auto naar de RDW kunt rijden. Een Duitse auto importeren kan in uw voordeel werken als u vooraf goed op de hoogte bent van waar u allemaal eventueel rekening mee moet houden.

 

 

2 Jul , 2020,
admin
No Comments