Steeds meer Nederlanders kiezen ervoor om een auto te importeren uit het buitenland. Vooral de Duitse importauto is erg populair. Per jaar komen er tienduizenden nieuwe en tweedehands Duitse auto’s ons land binnen. Er zitten veel voordelen aan het importeren van een Duitse auto. Zo kan dezelfde auto in Duitsland vaak veel voordeliger zijn dan in Nederland.
De automarkt is in Duitsland veel groter en de auto’s zijn vaak beter onderhouden en vollediger uitgerust. Door de lagere prijs en het grotere aanbod willen steeds meer mensen een auto importeren uit Duitsland. Het is erg belangrijk om een auto voor de koop te controleren, maar hoe werkt dit bij een Duitse auto? En hoe kun je snel een Duits kenteken checken?
De RDW kenteken check
Je wilt graag een Duitse auto importeren, maar je twijfelt over de aankoop. Dan wil je graag bij de RDW een buitenlands kenteken checken om de autogegevens te achterhalen. Helaas is dit niet mogelijk. De RDW kentekencheck is namelijk alleen mogelijk met een Nederlands kenteken.
Is het makkelijk om de gegevens van een importauto te controleren?
Bedrijven in Nederland zijn verplicht om alle autogegevens over onderhoud, schade, keuringen en eigenaren in te voeren bij de RDW. Hierdoor kun je voor Nederlandse auto’s makkelijk de gegevens achterhalen via een RDW check. Als de auto geïmporteerd is, wordt dat een stuk moeilijker.
Hoe kan ik een Duits kenteken checken?
In Duitsland is het helaas lastiger om de gegevens van een auto via een Duitse kenteken check te achterhalen. In Duitsland bestaat er namelijk geen kentekencheck bij een instantie zoals de RDW. Hooguit kun je proberen bij de Duitse merkdealer wat gegevens te achterhalen over uitgevoerde keuringen of het onderhoud. Wil je een Duitse kenteken check uitvoeren om de autogegevens te achterhalen? Dan kun je dit alleen met het chassisnummer opzoeken.
Verschil tussen het Nederlandse en Duitse kenteken
Wil je een Duitse auto importeren, dan kun je gebruik maken van een auto import service en via hen de auto invoeren. Je kunt ook zelf de auto importeren, maar dan moet je heel veel zaken zelf regelen. Denk bijvoorbeeld aan:
- het transport
- de keuring bij de RDW
- de definitieve bpm berekenen
- de kentekenplaten regelen enz.
Hoe je het ook doet, je wilt natuurlijk eerst de auto eens goed van dichtbij bekijken. Zonder goede check kun je tenslotte geen goede auto kopen. Het Duitse kenteken valt dan meteen op, omdat het zo anders is dan de Nederlandse nummerplaat. Er zitten duidelijke verschillen tussen beide nummerplaten. Wat kan je zien aan de nummerborden van de Duitse auto’s? We lichten het toe.
Opbouw van Duitse Kentekens
Een Duits kenteken is wit van kleur en bestaat uit een reeks van zwarte cijfers en letters. Tussen deze reeksen van cijfers en letters wordt gebruik gemaakt van spaties in plaats van een “onderbrekingsstreep”, zoals bij een Nederlands kenteken het geval is. Elk Duitse kenteken heeft een blauw vak met daarin de letter D en het EU-symbool. Dat geeft aan dat het een in Duitsland geregistreerd voertuig is, in een Europees land.
Wat zeggen de letters van een Duitse kentekenplaat?
De meeste Duitse nummerplaten beginnen met een lettercode die aangeeft in welke plaats of welk district de auto geregistreerd staat. Uitzondering hierop zijn overheidsinstanties die in plaats van een districtsaanduiding bijvoorbeeld een Y mogen tonen. Na de plaatsaanduiding volgt er vaak een symbool van de deelstaat waarin het voertuig geregistreerd staat, gevolgd door twee letters en twee tot vier cijfers. In de kleinere plaatsen geldt soms een maximum van drie cijfers.
Wat betekent de E aan het eind van een Duits kenteken?
Voor elektrische voertuigen en sommige hybride auto’s heeft men sinds september 2015 de letter E toegevoegd aan het einde van het Duitse kenteken. Deze letter brengt veel voordelen met zich mee. Je kunt met zo’n nummerbord bijvoorbeeld in veel plaatsen gratis parkeren bij een oplaadpunt.
Een Duits kenteken checken van een tweedehands auto
Door de samenstelling van het kenteken in Duitsland is deze gekoppeld aan een persoon, voertuig en plaats. Als een Duitse auto eigenaar gaat verhuizen, dan moet het kenteken aangepast worden. Sommige deelstaten hebben wel aangegeven dat het kenteken bij verhuizing ongewijzigd mag blijven. Een Duits kenteken checken is door dit systeem niet zo eenvoudig als in Nederland, waar een auto een kenteken voor het leven krijgt.
Welke informatie kun je opzoeken met een Duits kenteken?
Ga je een Duitse auto importeren? Dan levert een check van het Duitse kenteken vooral informatie op over de woonplaats van de eigenaar en niet zozeer over het verleden van de auto. Je kunt daarom beter het chassisnummer opzoeken van de Duitse auto. Dit nummer blijft altijd hetzelfde en wordt in Duitsland gebruikt voor de registratie van kilometertellerstanden, onderhoud en schades.
Het Duitse chassisnummer van een geïmporteerde auto
Een RDW kentekencheck is bij een Duitse auto dus niet mogelijk en met een kentekencheck in Duitsland krijg je niet de gewenste informatie. Het enige wat je nu nog kunt doen, is het chassisnummer opzoeken en dat controleren.
Zoek autogegevens op met het chassisnummer of VIN nummer
Het chassisnummer wordt ook wel het VIN-nummer (voertuigidentificatienummer) of framenummer genoemd. Je kunt het eenvoudig controleren met een online tool. Dit nummer kan gezien worden als het onveranderlijke identificatienummer van de auto. Hiermee kun je ook bij een Duitse auto diverse gegevens eenvoudig natrekken zoals ook bij een RDW kentekencheck het geval is.
Voordelen chassisnummer check
Voordat je een Duitse auto koopt, is het verstandig om een Duitse kenteken check uit te voeren met het chassisnummer. Zo kun je verschillende problemen voorkomen en het helpt bij de beslissing of je door wilt gaan met de auto importeren.
Onjuiste tellerstand van een Duitse auto achterhalen
Er wordt veel gefraudeerd met importauto’s, waardoor je later voor onvoorziene kosten kunt komen te staan. Vooral tellerstand fraude komt veel voor bij Duitse import auto’s. Hierbij wordt de kilometerteller teruggedraaid om de waarde van de auto te verhogen. Met behulp van het chassisnummer kun je de actuele kilometerstand checken.
Verborgen gebreken ontdekken
Wil je graag weten of de importauto in het verleden schade heeft gehad? Dan kun je het chassisnummer opzoeken en hiermee controleren of de auto betrokken is geweest bij een ongeluk. Je kunt met het nummer ook zien of de auto (water)schade heeft gehad, welke eigenaren de auto heeft gehad en of de auto is geregistreerd als sloopauto. Met deze gegevens kun je inschatten hoe betrouwbaar de auto is en of er een eerlijke prijs voor de auto wordt gevraagd.
Achterhalen of een Duitse auto gestolen is
Het laatste wat je wilt, is een auto invoeren die in Duitsland is gestolen. Er is gelukkig een manier om dat te voorkomen. Ook nu moet je eerst weer het chassisnummer opzoeken en daarmee een online check doen. Hierdoor weet je snel of de auto in Duitsland geregistreerd staat als gestolen.
Het chassisnummer opzoeken
Voordat je je huidige auto vervangt door een volgende auto die je vanuit Duitsland importeert, is het belangrijk om eerst het chassisnummer na te trekken. Om eenvoudig online een chassisnummer check te doen, moet je wel eerst het chassisnummer opzoeken. In de meeste gevallen kun je deze eenvoudig vinden op het nummerbewijs of op het frame van de auto. Op het frame zal vaak een plaats zitten waarop het nummer staat ingeslagen. Je moet het nummer dan wel weten te vinden.
Waar vind je het chassisnummer?
Kun je het chassisnummer van de auto toch niet vinden? Dan kan het zijn dat deze zich op een andere plek bevindt of onleesbaar is geworden. Hier staat meer informatie over de plekken waar je het chassisnummer kunt vinden.
Voorbeeld uit de praktijk
Gerard gaat de historie van een Duitse auto opvragen
Gerard wil een mooie auto kopen in Duitsland. Hij heeft zijn oog laten vallen op een BMW, maar hij wil de auto eerst beter checken voordat hij deze aanschaft. In Duitsland is de vraagprijs voor deze auto is €22.750. Het gaat om een jong gebruikte auto van nog geen vier jaar oud, die nog perfect in de lak zit. Gerard heeft een proefrit gemaakt en die is uitstekend bevallen. Er staat slechts 53.000 km op de teller.
Na de chassischeck ontdekt Gerard verontrustende informatie over de auto. Twee jaar geleden is de auto betrokken geweest bij een ernstig ongeval, waarna de hele voorkant van de auto moest worden vernieuwd. Hierdoor kan er sprake zijn van verborgen schade bij deze auto. De kilometerstand van de auto klopt wel. Met deze informatie besluit Gerard om toch de auto niet te kopen. De kans op verborgen schade aan de auto is volgens hem te groot. en met een buitenlandse auto heb je meestal geen aanvullende garantie, met alle financiële gevolgen van dien.
Duitse auto importeren
Als je een auto uit Duitsland wilt importeren komen er nog meer dingen om de hoek kijken dan alleen de controle van het Duitse kenteken. Je hebt het Duitse chassisnummer gecontroleerd met een online tool en bent hierdoor op de hoogte van alle autogegevens en de schadehistorie.
Je kunt nu de auto kopen. Je moet nog wel rekening houden met een aantal dingen, zoals het opstellen van de BPM-aangifte en hoe je de auto naar het RDW keuringsstation kunt rijden. Een Duitse auto importeren kan voordelig zijn als je vooraf goed op de hoogte bent van waar je allemaal eventueel rekening mee moet houden.
Controle van het chassisnummer bij het RDW keuringsstation
Bij het importeren van je nieuwe auto uit Duitsland, moet de auto altijd eerst naar een RDW keuringsstation worden gebracht voor een importkeuring. Natuurlijk heb je eerst slim gebruik gemaakt van de mogelijkheid om het chassisnummer te checken. Bij de importkeuring wordt het chassisnummer namelijk ook gecontroleerd. Je wilt dan liever niet voor nare verrassingen komen te staan. Zorg dus dat je van tevoren de check hebt gedaan.