Een kentekencheck buitenland gebruik je als je bijvoorbeeld een auto wil importeren. Met deze controle kom je alle belangrijke gegevens over een buitenlandse auto te weten. Deze gegevens kun je gebruiken om te beoordelen of je de auto gaat kopen, of niet.
Wat is een kentekencheck?
Als je een kentekencheck gaat uitvoeren, dan wil je alle gegevens van de auto hebben. Vooral als je een tweedehandsauto wilt kopen, is een controle van de autogegevens, zoals de schadehistorie, apk vervaldatum en de kilometerstand erg belangrijk. In Nederland kunnen we heel eenvoudig via de RDW een kenteken van een Nederlandse auto checken in de database van de RDW. Daarom kun je nu makkelijk en snel online op deze site een kentekencheck uitvoeren.
Wat is een kentekencheck buitenland?
Wil je de historie van een of meerdere buitenlandse auto’s achterhalen met een kentekencheck? Dan kom je er al snel achter dat het niet mogelijk is om de historie van een buitenlands voertuig op te vragen met een RDW kentekencheck. Dit heeft te maken met het feit dat de RDW alleen voertuigen met een Nederlands kenteken registreert. Je kunt de gegevens van een buitenlands voertuig op een andere manier achterhalen.
Buitenlandse kentekencheck
Met alleen een kenteken van je buitenlandse auto krijg je niet alle gegevens. Je hebt een controle nodig met behulp van het chassisnummer. Wat deze chassisnummer check is, hoe je dit eenvoudig zelf kunt doen en waarom een kentekencheck niet mogelijk is bij ingevoerde auto’s wordt allemaal in dit artikel besproken.
Kentekennummer en het chassisnummer
Het kenteken is een los onderdeel van de auto wat vervangen kan worden. Een import auto die in het verleden uit het buitenland naar Nederland is gehaald, heeft bij de invoer nieuwe Nederlandse kentekens gekregen.
Vanaf dat moment wordt alles van de import auto op het Nederlands kenteken geregistreerd bij de RDW. De gegevens van het oude kenteken uit het buitenland staan niet geregistreerd op dit kenteken. De auto heeft namelijk een nieuw kenteken gekregen.
VIN-nummer
Het chassisnummer, ook wel VIN nummer of framenummer genoemd, is altijd aangebracht op een vast onderdeel van de auto. Dit onderdeel wordt niet vervangen. Het chassisnummer blijft hetzelfde, ook na de import. Het chassisnummer is een uniek nummer en wordt daarom ook wel omschreven als de vingerafdruk van de auto.
De auto wordt herkend aan dit unieke nummer en alle voertuiginformatie wordt op dit nummer geregistreerd. Dit betekent dat alle gegevens uit het buitenland wel op het chassisnummer worden geregistreerd. Deze informatie kun je opvragen met een chassisnummer check.
De laatste 4 cijfers van het chassisnummer
Het is ook handig om te weten dat de meldcode van een voertuig bestaat uit de laatste vier cijfers van het chassisnummer. De meldcode van de auto is een unieke code die je nodig hebt om een autoverzekering af te sluiten en voor inschrijving bij de RDW.
Hieronder vertellen we meer over het verschil tussen een kentekencheck en een chassisnummer check of een VIN nummer check. Bovendien vertellen we waarom het verstandig is om een chassisnummercheck of een VIN nummer check te doen bij de import van een auto.
Wat is een kentekencheck?
Een kentekencheck is een online tool waarbij je met het kenteken het verleden van een voertuig kunt controleren. Je hebt verschillende soorten kentekenchecks. Je kunt voor een buitenlandse auto een kentekencheck doen.
Zo kun je bijvoorbeeld een kentekencheck België doen of Duitse kentekens checken. Helaas is een kentekencheck bij import niet altijd volledig. Een kentekencheck geeft alleen inzicht in het verleden van voertuigen in het land waarin de kentekens staan geregistreerd.
Hoe kun je een buitenlands kenteken controleren?
Een kenteken check voor bijvoorbeeld een Zwitsers auto kenteken geeft dus alleen maar inzicht in het verleden van de auto in Zwitserland. Net zoals een kentekencheck Duitsland alleen inzicht geeft in het verleden van het voertuig in Duitsland.
Maar stel dat je het kenteken wilt checken van een auto die in verschillende landen geregistreerd heeft gestaan. Dan voldoet een kenteken check van het voertuig niet meer. In dat geval is een chassisnummercheck of een VIN nummer check beter. Hieronder lees je wat een chassisnummercheck of een VIN nummer check is en waarom dit een betere optie is bij een importauto.
Hoe werkt een chassisnummercheck of een VIN nummer check?
Met een chassisnummercheck of een VIN nummer check kun je veel informatie achterhalen over een buitenlandse auto. Je kunt meer gegevens over het voertuig opvragen dan met een kentekencheck. Denk hierbij aan het autoverleden of de autohistorie, het schadeverleden en een overzicht van de vorige eigenaren.
De kilometerstand achterhalen is één van de dingen waarbij een chassisnummercheck of een VIN nummer check kan helpen. Het chassisnummer natrekken is heel geschikt voor import auto’s. Een chassisnummer of een VIN nummer verandert namelijk nooit, hoe vaak een auto ook geïmporteerd of geëxporteerd wordt.
Weet wat je koopt
Bij Nederlandse auto’s kun je voertuiggegevens achterhalen via het kenteken. Met de chassisnummercheck krijg je direct inzicht in de gegevens van de import auto. Zeer belangrijk hierbij is de kilometerstand. Hier wordt namelijk veel fraude mee gepleegd. Verkopende partijen willen je graag laten geloven dat een voertuig minder gereden heeft dan in werkelijkheid. En het is zonde als je veel te veel voor een import auto betaalt omdat de kilometerteller 100.000 km is teruggedraaid.
Waarom is een chassisnummercheck beter dan een kentekencheck als de auto geïmporteerd is?
Stel dat je een auto wilt kopen in Duitsland of dat je een voertuig wilt importeren uit Amerika. Bij auto’s uit andere landen weet je nooit wat het autoverleden is. Een kentekencheck levert in dit geval geen goede informatie over de auto op, maar een chassisnummercheck wél!
Een auto importeren
Je kunt het chassisnummer zelf opzoeken op het frame van de auto. Je kunt het ook vinden op het kentekenbewijs van het voertuig. Natuurlijk kun je de vorige eigenaren of de verkoper vragen om het chassisnummer / VIN nummer. Als je een auto wilt invoeren uit andere landen, zijn er ook genoeg bedrijven die je willen helpen.
Een auto importeren uit Duitsland of een auto importeren uit de USA is dus eigenlijk heel eenvoudig. Vertrouw je het toch niet helemaal? Dan kan een bedrijf als USA Cars je altijd assisteren bij de import van een auto uit Amerika.
Apk keuring bij de import van buitenlandse auto’s
Heb je geen geldig buitenlands apk-certificaat en heb je geen apk-keuring bij de RDW laten uitvoeren? Laat dan direct na ontvangst van het registratiebewijs de apk-keuring uitvoeren bij een garage in de buurt. Als je dit later doet, krijg je een boete.
Heb je een voertuig uit een land waar het verkeer links rijdt? Dan moet het voertuig zijn uitgerust met spiegels en verlichting voor het verkeer wat rechts rijdt.
Voorbeeld uit de praktijk
Bas wil een Duitse BMW kopen en doet een chassisnummer check:
Bas wil een Duitse BMW kopen en is al druk bezig met het organiseren van het invoeren van de auto. Toch is er nog een laatste twjifelpunt waardoor Bas kan besluiten om de auto niet te kopen. Het gaat om een BMW uit 2016, een BMW 730 Ld xDrive Limousine Automaat met een kilometerstand van 22.471 km. De prijs is € 89.750. Dit is een heel redelijke prijs voor dit model uit 2016 met deze kilometerstand. Wie in Nederland een vergelijkbare auto koopt, betaalt gemiddeld € 4.000 meer. Bas doet een schadecheck door het chassisnummer in te voeren voor een chassischeck. Hieruit blijkt dat de auto schade heeft gehad, maar alleen het rechter achterlicht was hierbij gesneuveld. Het is uitstekend hersteld en geen reden om de auto te laten staan. Bas besluit dan ook om de auto gewoon te kopen.
Voer nu makkelijk een buitenlandse kenteken check uit
Wil je een auto kopen in Duitsland of een auto importeren uit Amerika? Controleer dan altijd de autogegevens om er zeker van te zijn dat je geen miskoop begaat of met fraude te maken krijgt. Een kentekencheck buitenland is helaas niet mogelijk, maar je kunt altijd een chassisnummercheck doen om de kilometerstanden te controleren en het autoverleden, het schadeverleden en de eigenarenhistorie te achterhalen. Zo weet je of je geen import auto koopt waar je later enorm veel kosten aan hebt. Zo voorkom je dat je het slachtoffer wordt van oplichterij of fraude.