CHASSISNUMMER CONTROLEREN
Belgie Belgie - Duitsland Duitsland - Frankrijk Frankrijk - Oostenrijk Oostenrijk - Zwitserland Zwitserland - USA Verenigde staten (USA) - Hongarije Hongarije - tsjechie Tjechie
Import auto kopen of auto importeren? Doe de chassisnummer check om er zeker van te zijn dat het een betrouwbare aankoop is. Via de chassisnummer check achterhaal je het auto schadeverleden, kilometerstand en eigenarenhistorie. De chassischeck is de enige manier om erachter te komen of er niet gefraudeerd is met een import auto of auto met een buitenlands kenteken. Doe de import auto check direct en vul het chassisnummer in.

Waarom zou ik een chassis check moeten uitvoeren?

(Last Updated On: January 30, 2020)

Waarom het chassis controleren? Tweedehands auto’s kopen is misschien een slimme beslissing, maar gepaste zorgvuldigheid is een aanrader, zo niet een vereiste om ervoor te zorgen dat je de juiste aankoop doet. Er zijn verschillende dingen die we moeten onthouden bij het kopen van gebruikte auto’s, een van de belangrijkste is het uitvoeren van een voertuiggeschiedenis rapport. Het is altijd belangrijk om te controleren op eventuele eerdere ongevallen, problemen met het voertuig, en het aantal vorige eigenaars. Het is altijd belangrijk om de geschiedenis van de auto en het verhaal te controleren.

In een studie uitgevoerd door de Europese Commissie vonden ze dat twee vijfde of 41% van alle consumenten respondenten meldden dat ze ten minste een probleem binnen een jaar na het kopen van een tweedehands auto hebben. Twee vijfde van alle problemen deed zich voor in de eerste maand na aankoop van de auto. Ongeveer 21 tot 27% van de respondenten ontving geen informatie over CO2-uitstoot, consumentenrechten op een wettelijke garantie, onderhoudskosten, veiligheid en reputatie van de auto, autokilometer controles om de nauwkeurigheid van de kilometerteller te controleren en geschiedenis van ongevallen.

Daarom is een grondige controle noodzaak voordat je een aankoop doet. Een cruciale stap bij het kopen van gebruikte auto’s is het verkrijgen van een rapport met de voertuig geschiedenis. Dit rapport geeft details over het eigendom van het voertuig, de geschiedenis van ongevallen, de kilometerstand en nog veel meer. Om te beginnen, moet je weten wat het chassisnummer of VIN (voertuigidentificatienummer) is.

 

.

.

.

Wat is het verschil tussen een VIN en een chassisnummer?

Het VIN van een auto wordt ook wel het chassisnummer genoemd. Zoals gedefinieerd door de ISO of de International Standardization Organisation, is een VIN of chassisnummer, een unieke code met een serienummer dat door de auto-industrie wordt gebruikt om individuele motorvoertuigen te identificeren , getakelde voertuigen, scooters, motorfietsen, bromfietsen en motorfietsen. Dit lijkt op de vingerafdruk of het DNA van jouw auto.

Hoe lang is een chassisnummer?

Laten we deze extreem belangrijke code nader bekijken.

(Dit is slechts een voorbeeld) 1D4GP25B038108775

Het VIN of chassisnummer bestaat uit 17 tekens.

  • Het 1e cijfer geeft aan waar het voertuig is gebouwd.
  • Het 2e en 3e teken geven de fabrikant aan.
  • Het 4e tot en met 8e teken geeft het portret van het voertuigmerk, het type en de motorgrootte aan.
  • Het 9e teken is de beveiligingscode die bevestigt dat het VIN is geautoriseerd door de fabrikant.
  • Het 10e karakter verteld je wat het modeljaar van de auto is.
  • Het 11e karakter identificeert de fabriek waar het voertuig werd geassembleerd.
  • Merk op dat voertuigen met flexibele brandstof kunnen worden geïdentificeerd door het 2e, 3e en 8e teken van het VIN.

vin

Hoe controleer ik het chassisnummer van een auto?

Het VIN of chassisnummer wordt vaak verward met het kenteken, terwijl het twee totaal verschillende dingen zijn. Een kenteken is bevestigd op het voertuig dat een specifieke code van het land bevat met een combinatie van letters en cijfers die uniek is voor het land waarin het voertuig is geregistreerd. Zodra een auto, een motor, of een ander voertuig wordt geïmporteerd in een ander land,  verandert de kenteken van het voertuig omdat het is gebonden aan het land waar het voertuig is geregistreerd. Het chassisnummer zoals je nu weet, verandert niet, ongeacht hoe vaak de motor of het voertuig van de ene eigenaar naar de andere, of van het ene land naar het andere gaat.

 

In Nederland, waar elk voertuig zijn eigen kenteken heeft en op die manier kan worden geïdentificeerd, is het kenteken in het buitenland meestal persoonlijk en alleen logisch en identificeerbaar in het land waar het is geregistreerd. Het belangrijkste om te onthouden wanneer je een tweedehands geïmporteerde voertuig aanschaft, is dat alleen met het VIN of chassisnummer grondige informatie verkrijgbaar is. Waar kan ik het chassisnummer vinden?

Waar kan ik het chassisnummer vinden?

  • Het dashboard. Dit is de meest voorkomende plaats waar het VIN of chassisnummer zich bevindt.Controleer de linker onderkant van het dashboard, controleer het dashboard recht achter het stuur als je op de bestuurdersstoel zit, of probeer van buitenaf door de voorruit te kijken.

  • Het motorblok. Probeer de motorkap te openen en controleer vervolgens de voorkant van de motor. De meeste makers of fabrikanten bevestigen een plaat die het VIN of een deel van het VIN bevat (meestal de laatste 8 tekens). Mogelijk zie je deze plaat bevestigd aan het vuurbestendige tussenschot in de motorruimte.
  • De voorkant van het autoframe. Er zijn plekken waar het VIN of chassisnummer op het frame van de auto verschijnt, vlak bij de ruitensproeiercontainer. Als je recht voor de auto aan de bestuurderskant hurkt, kun je deze daar controleren.
  • Onder het reservewiel. Je kunt ook controleren onder het reservewiel, dat meestal in de kofferbak zit. Je kunt het reservewiel optillen en daar controleren.
  • De deur aan de bestuurderszijde. In alle nieuwe auto’s is er een federaal veiligheidscertificering label en het VINof chassisnummer moet daarop staan. Deze label is meestal te zien op de deur aan de bestuurderszijde, of deze is te zien op de plek waar de deur vergrendelt. Het is meestal in de buurt van het uiteinde van de veiligheidsgordel. Een andere plaats kan in de deur aan bestuurderszijde zijn. Als je de deur opent en recht vooruit kijkt. Zou je het VIN of chassisnummer in de deurpost moeten zien of precies waar de spiegel zich bevindt wanneer de autodeur gesloten is.
  • Achterwielkast. Als je naast het voertuig hurkt en in de kast van het achterwiel kijkt, moeten de cijfers daar staan. Het wordt meestal bij het achterwiel aan de bestuurderszijde geplaatst. Kijk omhoog in de wielkast, precies boven de band.
  • Bel voor assistentie. Als je het op geen van de bovenstaande locaties kunt vinden, kan je de dealer of de fabrikant bellen om te vragen waar het VIN of chassisnummer van jouw voertuig is geplaatst. Ze moeten jou kunnen helpen op basis van het merk en model van jouw auto.

Hoe weet je of een VIN of chassisnummer authentiek is?

Alleen al in Europa heeft de politie jaarlijks tussen 2015 en 2017 gemiddeld 697.000 autodiefstallen geregistreerd. Dit is gebaseerd op onderzoeken van Eurostat. Er zijn gevallen bekend van mensen die creatiever en slimmer zijn in het omgaan en verhandelen van gestolen auto’s, dus het is belangrijk om jezelf hierover te informeren.

  • Voel de plaat. Vergeet niet dat een plaats waar u de VIN of chassisnummer kunt vinden zich op het dashboard bevindt. Voel de plaat terwijl je de codes controleert. Het VIN wordt op een plaat of op een etiket afgedrukt. Het moet stevig op het dashboard worden bevestigd zonder krassen op het VINetiket of op de omliggende gebieden, zoals de voorruit of het dashboard. Let op tekenen dat de voorruit mogelijk is verwijderd om de VIN-plaat te verwijderen. Controleer op losse vorm of overmatige lijm op de voorruit.
  • Zoek het federale veiligheidscertificering label. De federale wet vereist dat voertuigen een veiligheid label hebben en deze moet het VIN bevatten. Dit label bevindt zich meestal binnen in de deur van de bestuurder. Het is bevestigd aan de achterste of voorste deurstijl. Het kan ook op de deur zelf zijn. Let op tekenen dat er mogelijk is gesjoemeld met het label. Het label moet volledig op het voertuig worden bevestigd zonder zichtbare losse hoeken. Er mogen geen scheuren of krassen op zitten, let op het VIN. Het label moet een glanzende, heldere vacht hebben en glad aanvoelen. Controleer op tekenen van gedeeltelijk verborgen delen met een schroef of roestwerend materiaal. Het VIN moet overeenkomen met alle andere VIN of chassisnummers op het voertuig.
  • Controleer de VIN-plaat op de motor. Let op tekenen dat de plaat is gewijzigd of verplaatst. Er kunnen bijvoorbeeld gaten zijn waar de plaat was bevestigd. Je merkt misschien ook dat de plaat veel schoner is dan de rest van het vuurbestendige tussenschot, wat vermoed moet worden als een indicatie dat het VIN nep kan zijn.
  • Bel voor assistentie. Je hebt de mogelijkheid om het voertuig door een monteur te laten inspecteren. Ze kunnen zien of de auto nep is, beter dan jij. Monteurs kunnen de VIN’s op het voertuig gemakkelijk vinden en zorgen ervoor dat ze consistent en authentiek zijn, ze kunnen zien of er met de VIN-plaat of het label is gesjoemeld.
  • Voer een chassisnummercontrole uit. Dit is veruit de snelste en handigste manier om het VIN of chassisnummer te verifiëren. Je kunt dit gratis doen op deze site, waar je de karakters invoert om te onderzoeken en informatie te verkrijgen over jouw chassisnummer.

Welke informatie heeft mijn auto via VIN?

Nadat u uw VIN of chassisnummer, ontvangt u informatie over de schadeverleden van het voertuig. Het is niet ongebruikelijk dat een koper verborgen gebreken die aanvankelijk niet zichtbaar zijn, of een gebeurtenis tijdens de testrit of tijdens de eerste maand van gebruik mist.

Met deze service heb je informatie over ernstige schade of ongevallen waarbij het voertuig betrokken was. Het is van toepassing op schade in het land waar de auto zich bevindt op het moment dat je de controle uitvoert en op schade in het buitenland. Dit is vooral handig bij het kopen van geïmporteerde auto’s uit andere landen zoals Duitsland of België, die meestal auto’s naar Nederland exporteren. Je weet ook of het voertuig in een ander land is gestolen en het helpt meteen bij jouw aankoopbeslissing. Deze service kan je ook foto’s geven van de schade van de auto wanneer deze beschikbaar is. Je krijgt ook informatie over de kilometerstand van de auto en kan je helpen identificeren wat de verkoper zegt.

De kilometerstand die u op het voertuig ziet, komt bijvoorbeeld niet overeen met die op de chassisnummercontrole. Ten slotte kunt u ook informatie krijgen over de vorige eigenaars van het voertuig, in jouw eigen land en zelfs in het buitenland. Dit geeft je een betere hefboomwerking bij het beslissen of je de auto wel of niet moet kopen.

De kilometerteller informatie hetgeen waar het meest mee gesjoemeld wordt in tweedehands auto’s. Volgens de Europese commissie wordt geschat dat bij 30% tot 50% van tweedehands auto’s, die over de grenzen binnen de Europese markt worden verhandeld, de kilometerteller wordt gemanipuleerd . Dit is onderdeel van de informatie die je krijgt van een chassisnummer controle en biedt je het grootste voordeel.

In Nederland is er een zogenaamde NAP-check. Stichting Nationale Auto Pas (NAP) voorkomt kilometertellerfraude en helpt kopers van gebruikte auto’s door de kilometerstand te controleren voordat je een gebruikte auto koopt. Sinds 1991 verzamelt NAP kilometerinformatie van bijna alle motorvoertuigen in Nederland. Bijna elke auto, bestelwagen, vrachtwagen en motorfiets heeft een kilometergeschiedenis in hun database. Ze verzamelen gegevens van APK-testen, onderhoud, Dienst Wegverkeer (RDW), auto-importeurs en leasemaatschappijen. Deze controle hoort meestal bij de resultaten van het chassisnummer dat je bestelt. U ontvangt dit samen met de rest van de andere informatie die is verkregen voor jouw voertuig van interesse.

Een gestaag groeiend aantal mensen ziet waarde in het kopen van gebruikte auto’s. Mensen vinden het praktisch en economisch en de meeste mensen kiezen om voor deze route te gaan in plaats van een grotere schuldenlast te hebben voor een gloednieuwe auto. Gebruik voordat je een beslissing neemt alle beschikbare middelen om onderzoek te doen naar de auto die je wilt kopen. Er zijn georganiseerde markten, maar je kan ook zelf onderzoek doen. Deze tools zijn gratis en ze zijn nauwkeurig, dus gebruik ze in jouw voordeel en laat je niet misleiden door gesjoemelde en beschadigde voertuigen die op de markt worden verkocht.

Hoe kan ik de geschiedenis van een auto gratis controleren?

Je kan gratis een chassisnummercontrole uitvoeren en ervoor zorgen dat het een betrouwbare aankoop is. Bekijk hier voor meer informatie over de auto waarnaar je op zoek bent. Via de tools op deze site kun je de schadeverleden van de auto, de kilometerstand en de geschiedenis van de vorige eigenaars achterhalen. Het is heel belangrijk om te weten of er sprake is geweest van gesjoemel met een geïmporteerde auto of een voertuig met een buitenlandse registratie, en de enige manier om dat te doen is via een chassis check. Chassischeck.nl biedt een automatische importcontrole waarbij je direct informatie kunt zien voordat je een aankoop doet, gewoon door het chassisnummer in te voeren. Je kunt de voertuiggegevens van Nederlandse en buitenlandse auto’s opvragen via de tools en services op deze site.

Voer de chassisnummer check uit voor geïmporteerde auto’s