CHASSISNUMMER CONTROLEREN
Belgie Belgie - Duitsland Duitsland - Frankrijk Frankrijk - Oostenrijk Oostenrijk - Zwitserland Zwitserland - USA Verenigde staten (USA) - Hongarije Hongarije - tsjechie Tjechie
Import auto kopen of auto importeren? Doe de chassisnummer check om er zeker van te zijn dat het een betrouwbare aankoop is. Via de chassisnummer check achterhaal je het auto schadeverleden, kilometerstand en eigenarenhistorie. De chassischeck is de enige manier om erachter te komen of er niet gefraudeerd is met een import auto of auto met een buitenlands kenteken. Doe de import auto check direct en vul het chassisnummer in.

Waarom het Schadeverleden van een Auto Controleren?

Waarom het Schadeverleden van een Auto Controleren? Het schadeverleden van een gebruikte auto geeft je nodige informatie om een weloverwogen beslissing te maken bij het kopen van een auto. Eerdere schade door ongevallen, nalatigheid, of overmacht kan de waarde van het voertuig en ook je beslissing om te kopen beïnvloeden, afhankelijk van je eisen betreffende de staat van het voertuig.

Een gestaag groeiend aantal huishoudens koopt gebruikte auto’s vanwege de economische bruikbaarheid. Echter, is de aanschaf van het verkeerde voertuig meer een kostenpost dan een besparing, vanwege het geld dat het kost om autoschade te laten repareren. Het kopen van de verkeerde auto kan je leven en dat van je gezin tijdens het rijden ook in gevaar brengen, naast vele andere redenen.

 

Redenen Voor het Controleren van het Schadeverleden van Gebruikte Auto’s

In een studie uitgevoerd door de Europese Commissie (https://ec.europa.eu/info/publications/study-second-hand-cars-market_nl) is gebleken dat 41% van alle respondenten aangaf dat ze minstens een probleem hadden ondervonden binnen een jaar na aankoop van hun tweedehands auto.

  • Veiligheid

“Vorig jaar zijn 678 mensen omgekomen bij verkeersongevallen in Nederland, 65 meer dan het jaar ervoor. Dit is de grootste toename van het aantal verkeersdoden sinds 1989, meldt het CBS ”- Netherlands Times.

Bij de meeste ongevallen met voertuigen, worden grote structurele schade en airbaggebruik de oorzaak genoemd. Als je dit soort schade in een rapport ziet, moet je je opties zorgvuldig beoordelen. Als je een aankoop overweegt, moet je ervoor zorgen dat de auto door een onafhankelijke monteur wordt geïnspecteerd om de kwaliteit van de reparaties te controleren en andere structurele problemen van de auto te identificeren. Als je ernstige botsingen in het geschieden rapport van een auto ziet, is het slim om papieren of documenten over de reparaties op te vragen. Dit zou jou en de onafhankelijke monteur een idee geven over wie de reparaties heeft uitgevoerd, de kwaliteit van hun werk, en hun reputatie in de industrie.

Sommige rapporten geven je gedetailleerde informatie, zoals de delen van het voertuig die tijdens een botsing schade hebben opgelopen, of dat het om een ​​vast voorwerp of een ander voertuig ging.

  • Kosten

Bewijs van structurele schade kan je de gelegenheid bieden om te onderhandelen over de prijs of de waarde van de auto. Het wordt ten zeerste aanbevolen een monteur te vragen een offerte te maken voor de reparatie van schade die niet correct is gedaan, zodat je dit van de prijs kunt aftrekken.

  • Andere Schade

We moeten niet alleen uitkijken voor schade door aanrijdingen. Het schadeverleden rapport van een auto kan je ook informatie geven over de meeste schade door overstromingen, hagel of brand. Auto’s die door brand of overstromingen zijn beschadigd, kunnen andere onderliggende schade hebben die duur kan zijn om te repareren en zelfs de veiligheid van het voertuig in gevaar kunnen brengen, dus je wilt goed nadenken over het kopen van auto’s met dit soort schade uit het verleden. Aan de andere kant kan hagelschade veilig worden hersteld.

  • Legitimiteit

Het rapport kan je ook vertellen of de auto is gestolen en hersteld of gestolen, maar niet is hersteld. Gemiddeld zijn er in de periode 2015 tot 2017 jaarlijks 697.000 autodiefstallen in Europa, volgens de Europese Commissie. Er zijn 132 door de politie geregistreerde diefstal van voertuigen per 100.000 inwoners in Nederland, volgens hetzelfde rapport.

Een gestolen auto kopen wil je nooit doen. De verkoper kan overtuigende verkooppraatjes gebruiken om de verkoop te doen en je te verzekeren van de status van de auto, maar het is altijd het beste om je eigen onderzoek te doen en waakzaam te zijn over deze aankopen.

Als uit het geschieden rapport blijkt dat het voertuig is gestolen en teruggevonden, controleer dan de tijd tussen het moment waarop het werd gestolen en het moment waarop het werd gevonden. De periode is hier belangrijk, als het maanden of jaren is geweest — kan het een aanwijzing zijn dat de auto in de steek is gelaten. Er is een grote kans dat de algehele toestand onzeker is.

  • Titel Geschiedenis

U kunt de titel geschiedenis ook bekijken in het schadeverleden rapport. Dit vertelt je of de auto is gebrandmerkt met de berging titel. Dit betekent dat het door een verzekeringsmaatschappij als total loss werd beschouwd, maar vervolgens is het herbouwd en beschikbaar gesteld aan potentiële kopers. Wanneer dit soort dingen gebeuren, krijgt het voertuig een nieuwe naam en wordt het in het rapport meestal aangeduid met ‘berging’. Dit soort auto’s kunnen onveilig zijn als gevolg van onderliggende schade die kan opduiken na de aankoop. Andere reparaties laten uitvoeren kan duur zijn.

  • Informatie van Vorige Eigenaar

Het rapport laat zien hoeveel eigenaren de auto heeft gehad. Meestal heeft een auto met één vorige eigenaar meer waarde, omdat je een idee hebt over het gebruik ervan wanneer je dingen samenvoegt, samen met de andere details in het rapport om te beoordelen hoe het voertuig is gebruikt. Als het voertuig eerder eigendom was van een autoverhuurbedrijf, een bedrijf of soortgelijke entiteiten, wilt je er voor zorgen dat een onafhankelijke monteur het voertuig controleert voordat je een aankoop doet. Als de vorige eigenaar van het voertuig de aankoop heeft gefinancierd en de lening nog niet heeft afbetaald, controleer dan of je een retentierecht in het rapport ziet. Zoals je weet, moet de lening eerst volledig worden betaald voordat de titel wettelijk op je naam kan worden overgedragen.

  • Kilometerstand

Het schadeverleden rapport kan bevestigen of de kilometerstand die je op het dashboard van het voertuig ziet, juist is of niet. Op verschillende momenten in het leven van een auto wordt de kilometerstand geregistreerd. Deze tijdstippen kunnen eigendomsoverdrachten, uitgevoerde diensten, registraties of voertuiginspecties zijn. De grootste rode vlag wanneer je een tweedehands auto aanschaft, is wanneer het aantal dat je op het dashboard ziet lager is dan het aantal dat je in het schadeverleden rapport ziet. Tenzij de dealer of verkoper je een logische reden kan geven, ondersteund door feiten en andere ondersteunende documenten, is het het beste om weg te blijven van deze deal. Het is niet ongewoon op de markt voor gebruikte auto’s dat kilometertellers worden teruggedraaid om kopers te misleiden. Het is belangrijk om waakzaam te zijn en grondige controles uit te voeren voordat je die aankoop doet.

“Het manipuleren van de kilometerteller is nog steeds een wijdverbreid wanbeleid in de Europese Unie en het beïnvloedt bijna alle tweedehands automarkten van haar lidstaten.” — Beleidsafdeling voor structuur— en cohesiebeleid, Europees Parlement.

  • Onderhoud

Schadeverleden rapporten tonen meestal belangrijke periodieke onderhoudsinformatie, waar en wanneer ze werden uitgevoerd, uitgevoerde reparaties en dergelijke. Mogelijk zien we niet elke kleine service (olieverversing, filtervervanging) in de servicegeschiedenis. Het doel is om deze informatie te gebruiken om een idee te krijgen of de vorige eigenaar/eigenaren voldeden aan belangrijke onderhoudsvereisten. En het is belangrijk op te merken als je ziet dat belangrijke componenten worden onderhouden, zoals de transmissie die meerdere keren wordt vervangen.

Deze gegevens zorgen in de eerste plaats voor je veiligheid. Het geeft je ook een idee over de “echte” waarde van de auto. Een gebruikt voertuig met uitgebreide documentatie over onderhoudscontroles en -services is waardevoller dan voertuigen die dat niet hebben. Als je nog steeds een aankoop overweegt, zorg er dan voor dat een onafhankelijke monteur een inspectie voorafgaand aan de aankoop uitvoert en identificeer de componenten die hadden moeten worden gerepareerd, vervangen of onderhouden.

  • Registratie

Verschillende plaatsen hebben verschillende vereisten voor voertuigregistraties. Het controleren van deze informatie in het rapport is vooral belangrijk bij het kopen van belangrijke gebruikte voertuigen. Veel regio’s vereisen dat voertuigen in hun gebied worden geregistreerd, maar vereisen ook emissietests, veiligheidsinspecties en andere motorvoertuig inspecties die volgens een vaste frequentie of schema worden uitgevoerd. Bekijk het rapport nauwkeurig om gaten in het registratieverleden te verifiëren. Dit kan wijzen op momenten waarop de auto werd gestolen en teruggevonden, achtergelaten of een grote reconstructie of reparatie heeft ondergaan.

  • Terugroep Informatie

Een andere set informatie die het rapport kan bieden, is of terugroepacties zijn uitgegeven door de autofabrikant en of de terugroepactie is gerepareerd. Als het niet wordt gerepareerd, is de status van de auto onstabiel en kan zijn passagiers gevaar lopen voor verkeersongevallen. Het zien van terugroep informatie in het rapport is geen dealbreaker wanneer wordt bevestigd dat het is gerepareerd. Veel voertuigen worden teruggeroepen op een bepaald punt in hun leven, met de complexiteit van auto’s vandaag — dit is niet langer ongewoon. De sleutel is erop gebrand te zorgen dat de reparatiediensten van de fabrikant de juiste reparaties uitvoeren.

 

Welke Schade Informatie Biedt Een Schadeverleden Rapport?

  • Schadetype

Vertelt je of er een botsings-, overstromings-, brand-, of hagelschade, enz. was.

  • Datum

Geeft aan wanneer de schade is geleden en wanneer deze is gemeld.

  • Locatie

Vertelt je de exacte plaats waar het incident van een botsing, brand of overstroming plaatsvond, tijd- en datumstempel van het incident.

  • Contact Gegevens van Centrum/Instelling

Vertelt je welke instelling het incident heeft geregistreerd. Je kunt de informatie in het rapport verifiëren door contact op te nemen met het centrum of de instelling.

  • Evenementen na Schade

Vertelt je welke andere incidenten of services, reparaties aan het voertuig zijn uitgevoerd na het gemelde ongeluk, botsing of gebeurtenissen van onmacht die de schade hebben veroorzaakt.

  • Export Klaring

Geeft aan of het voertuig is geslaagd of voldoet aan de export eisen.

  • Foto’s

Geeft je visuele weergaven van de werkelijke schade en de algehele fysieke toestand van de auto en de schade die deze had op het moment dat deze werd gemeld.

Hoe kan de schade van een auto de geschiedenis beïnvloeden? Bekijk deze video waarin dit wordt uitgelegd:

 

 

Wat Betekent Schadehistorie van Gebruikte Auto’s?

Een geschiedenis van autoschade hoeft niet per se een dealbreaker te zijn. Je hoeft alleen maar te controleren hoe je de aard of de soorten schade beoordeelt en je kunt onderhandelen over de prijs, afhankelijk van de voorwaarden waarmee je met het voertuig wilt omgaan. Sommigen benutten dit als een kans om over de waarde van het voertuig te onderhandelen en het naar de best mogelijke prijs te brengen met de geschiedenis van de auto en de details op het schade rapport. Sommigen gebruiken het als hun gids om de aankoop te doen of alles samen te annuleren.

Dit geeft ook aan of het voertuig voldoet aan je normen betreffende veiligheid en beveiliging.

Verschijnt Kleine Autoschade in het Rapport?

Zolang ze worden gemeld, ja. Het is mogelijk dat je niet elke kleine schade in het geschieden rapport ziet, maar niet als de vorige eigenaars hierom hebben gevraagd elke keer dat ze de auto meenemen voor onderhoud.

Het is ook belangrijk om te onthouden dat het rapport dingen bevat of vermeldt zodra ze zich voordoen. De gebeurtenissen die met het voertuig zijn gebeurd tussen de laatste gebeurtenis die is gemeld en wanneer je de melding ontvangt, worden niet weergegeven. Het is mogelijk dat het voertuig een zwaar ongeluk heeft gehad, opnieuw is opgebouwd of zelfs is verkocht voordat informatie in de databases van de rapporterende bedrijven terechtkomt. Rapporterende instanties of bedrijven streven ernaar dat hun gegevens altijd up-to-date zijn, maar gebeurtenissen die nog niet in de databases zijn opgenomen, worden niet in het rapport opgenomen en kunnen ze niet beheren.

Andere dingen zoals de mechanische staat van de auto, onderdelen die versleten zijn, verbrande gloeilampen, of sommige andere componenten die gevoelig zijn voor vroege slijtage of scheuren, worden ook niet in het rapport weergegeven.

Namen van de individuele eigenaren en hun contactgegevens worden om privacyredenen ook niet weergegeven.

 

Hoe Controleer Je het Schadeverleden?

U kunt eenvoudig en gratis het schadeverleden van een gebruikte auto bekijken.

U gebruikt het kenteken van het voertuig (voor lokale auto’s).

Voor buitenlandse of geïmporteerde auto’s moet je mogelijk het voertuigidentificatienummer of VIN vinden, dit staat meestal op de deur van de bestuurdersdeur. Zoek het chassisnummer; dit zijn de laatste 6 cijfers van het voertuigidentificatienummer (VIN). Behalve de deurstijl van de auto, kun je ook proberen de auto-handleiding, het kentekenbewijs van de auto te controleren of door de voorruit aan de bestuurderskant te kijken. Kijk hier voor meer informatie.

Zodra je deze informatie hebt, kunt je een gratis schadeverleden van je auto aanvragen, door dit kenteken of chassisnummer op te geven op websites van verschillende rapporterende bedrijven. Controleer hier je chassisnummer.