CHASSISNUMMER CONTROLEREN
Belgie Belgie - Duitsland Duitsland - Frankrijk Frankrijk - Oostenrijk Oostenrijk - Zwitserland Zwitserland - USA Verenigde staten (USA) - Hongarije Hongarije - tsjechie Tjechie
Import auto kopen of auto importeren? Doe de chassisnummer check om er zeker van te zijn dat het een betrouwbare aankoop is. Doe de chassisnummer check en achterhaal het auto schadeverleden, kilometerstand en eigenarenhistorie. De chassischeck is de enige manier om erachter te komen of er niet gefraudeerd is met een import auto of auto met een buitenlands kenteken. Doe de import auto check direct en vul het chassisnummer in.

Hoe Ziet Een Chassisnummer Eruit?

Het chassisnummer wordt ook wel een VIN nummer of een framenummer genoemd. Het is de unieke identificatiecode van een auto. Er zijn ontzettend veel auto’s op de wereld en toch is er geen enkele identificatiecode hetzelfde. Dit betekent dat een auto altijd kan worden geïdentificeerd aan de hand van het chassisnummer. Je kunt je dan ook voorstellen dat het chassisnummer niet uit slechts 5 karakters bestaat.

De opbouw van een VIN nummer

De opbouw van het VIN nummer wordt door diverse factoren bepaald. Het chassisnummer bestaat uit meerdere delen en samen vormen deze delen het VIN nummer. In totaal bestaat het nummer uit 17 karakters en de laatste 6 karakters zijn altijd cijfers. De opbouw van het chassisnummer bestaat verder uit 3 karakters die staan voor de fabrikant van het voertuig. Deze code wordt ook wel de WMI (World Manufacturer Identification) code genoemd en vormt het eerste deel van het chassisnummer. Hierna volgen de karakters van de VDS, ook wel de Vehicle Description Section genoemd. Deze bestaat uit 6 karakters die in twee delen zijn onder te verdelen, namelijk uit een controlecijfer en uit auto eigenschappen. In de chassisnummer opbouw, of de VIN nummer opbouw, zien we op de laatste plaats een deel van 8 karakters. Dit is de zogenaamde VIS, ook wel bekend als de Vehicle Indicator Section. Hierin zijn onder meer de fabriekscode, het modeljaar en het volgnummer te vinden.

Een voorbeeld van een chassisnummer

In de opbouw van een chassisnummer wordt gebruik gemaakt van alle hoofdletters, met uitzondering van de Q, de O en de I. Dit heeft te maken met het feit dat deze letters, op den duur, kunnen gaan lijken op de 0 (nul), waardoor het veel moeilijker wordt om de auto te kunnen identificeren. Een voorbeeld van een chassisnummer ziet er als volgt uit: 1HGBH41JXMN109186. In dit geval is 1HG de WMI code en BH41JX is de VDS. De laatste acht karakters, MN109186, vormen de VIS.

Import auto natrekken

Het chassisnummer van een auto controleren

Een ingevoerde auto natrekken kun je doen door het chassisnummer van de auto te controleren. Je kunt een chassischeck doen om alle autogegevens te achterhalen. Het is heel verstandig om een chassisnummer van een auto te controleren om te voorkomen dat je een miskoop doet. Het komt voor dat auto’s naar Nederland komen met een teruggedraaide kilometerteller of met een flinke schade achter de rug die is hersteld. Je kunt dan ook te maken krijgen met onvoorzien veel onderhoud of bijvoorbeeld met verborgen schade. Daar komt natuurlijk nog bij dat je teveel voor de auto betaalt.

Wim gaat een ingevoerde auto natrekken

Wim is van plan om een auto te kopen die pas net is ingevoerd. Hij wil met het chassisnummer de auto controleren. Hij heeft het benodigde VIN nummer en doet de check. Zo kan hij in één keer de ingevoerde auto natrekken en zien wat ermee gebeurd is in het buitenland. Hij ontdekt dat de kilometerstand in het verleden hoger is geweest dan dat deze nu is. Hierop besluit Wim de auto niet te kopen en te zoeken naar een andere auto waarmee geen tellerfraude is gepleegd.