CHASSISNUMMER CONTROLEREN
Belgie Belgie - Duitsland Duitsland - Frankrijk Frankrijk - Oostenrijk Oostenrijk - Zwitserland Zwitserland - USA Verenigde staten (USA) - Hongarije Hongarije - tsjechie Tjechie
Import auto kopen of auto importeren? Doe de chassisnummer check om er zeker van te zijn dat het een betrouwbare aankoop is. Via de chassisnummer check achterhaalt u het auto schadeverleden, kilometerstand en eigenarenhistorie. De chassischeck is de enige manier om erachter te komen of er niet gefraudeerd is met een import auto of auto met een buitenlands kenteken. Doe de import auto check direct en vul het chassisnummer in.

Het Chassisnummer Van Een Aanhanger

(Last Updated On: May 25, 2018)

Aanhangers zijn voorzien van een kentekenplaat. Dit kenteken komt overeen met het voertuig waar de aanhanger door wordt getrokken. Dit is belangrijk, bijvoorbeeld omdat flitsers de auto moeten kunnen herkennen bij een te hoge snelheid en de aanhanger kan het kenteken op de auto zelf blokkeren voor de camera. Daarnaast is het zo dat een aanhanger altijd moet kunnen worden geïdentificeerd, zoals dat ook kan met een voertuig. Er is dan een controle van het chassisnummer nodig.

Moet een aanhanger een VIN hebben?

Er zijn wat regels verbonden aan aanhangwagens. In principe is het zo dat zowel caravans als aanhangers met een gewicht boven de 750 kilo voorzien moeten zijn van een zogenaamd typeplaatje. In de meeste gevallen bevindt dit plaatje zich aan de voorzijde of de zijkant. Het plaatje zal nooit worden aangetroffen op het koppelingshuis. Ook moet de caravan of de aanhanger zijn voorzien van eren chassisnummer. Dit chassisnummer moet zijn ingeslagen op een vast onderdeel. Dit wil zeggen dat het zich niet kan (of mag) bevinden op een onderdeel dat bij reparatie kan worden vervangen. Het is dus inderdaad verplicht dat een aanhanger een VIN heeft. Wanneer dit niet het geval zou zijn, dan kan de aanhanger niet worden geïdentificeerd.

Chassisnummer aanhanger checken

Een gestolen aanhanger zonder kenteken

Marcel vindt een aanhanger in een greppel en belt de politie om de aanhanger weg te laten halen. De politie komt erachter dat er geen kenteken op de aanhangwagen zit, waardoor op deze wijze geen identificatie van de aanhanger kan plaatsvinden. De aanhanger wordt naar een RDW keuringsstation gebracht om deze te laten identificeren. Hier wordt het chassisnummer opgezocht op de aanhanger en zo kan er een controle van het chassisnummer plaatsvinden middens een chassischeck. Hierdoor komt er veel informatie vrij over de aanhanger en deze informatie wordt vervolgens weer gebruikt om vast te stellen van wie de aanhanger is. Bij de controle komt naar voren dat de aanhangwagen gestolen is. Deze komt, met behulp van de controle op het chassisnummer, weer terug bij de rechtmatige eigenaar.

Een aanhangwagen zonder chassisnummer

Een aanhanger heeft in principe altijd een chassisnummer. Er wordt wel eens gezegd dat er geen chassisnummer, of ook wel aanhanger VIN nummer, meer aanwezig is. In de meeste gevallen betekent dit dat het nummer gewoonweg niet meer leesbaar is, bijvoorbeeld door roestvorming. In dit geval zal de eigenaar van de aanhanger ermee naar een RDW keuringsstation moeten gaan. De keurmeester van het RDW keuringsstation zal een zogenaamd identificatieonderzoek uitvoeren om de identiteit van de aanhanger vast te stellen. Wanneer er een duidelijk chassisnummer uit dit onderzoek komt, dan is het niet voldoende om dit op papier te noteren. Het is in dit geval belangrijk dat ervoor wordt gezorgd dat het chassisnummer gewoon weer leesbaar is op de juiste plek op de aanhanger. Dit betekent dat het chassisnummer opnieuw moet worden ingeslagen bij het RDW keuringsstation. Uiteraard zijn hier kosten aan verbonden. Het onderzoek en het inslaan worden apart berekend, maar kosten beiden € 46,- inclusief.