Het verleden van een voertuig in de volgende landen checken:
Belgie Belgie - Duitsland Duitsland - Frankrijk Frankrijk - Oostenrijk Oostenrijk - Zwitserland Zwitserland - USA Verenigde staten (USA) - Hongarije Hongarije - tsjechie Tjechie
Import auto kopen of auto importeren? Doe de chassisnummer check om er zeker van te zijn dat het een betrouwbare aankoop is. Doe de chassisnummer check en achterhaal het auto schadeverleden, kilometerstand en eigenarenhistorie. De chassischeck is de enige manier om erachter te komen of er niet gefraudeerd is met een import auto of auto in het buitenland. Doe de import auto check direct en vul het chassisnummer in. Kenteken check doen? Klik hier!

Gemiste inkomsten overheid door gesjoemel met import auto’s

De overheid loopt flinke belastinginkomsten mis door het gesjoemel van geïmporteerde auto’s. Dit is te danken door de trucs die importpartijen hanteren om zo de waarde van auto’s te drukken. Volgens Pieter Omtzigt (CDA-kamerlid) loopt de overheid hierdoor miljoenen euro’s aan belastinginkomsten mis.

Sinds een paar jaar is het importeren van een voertuig steeds populairder geworden. Dit jaar is er zelfs een nieuw record gevestigd. Volgens de laatste cijfers van het RDW zijn er dit jaar 200.000 auto’s geïmporteerd. De forse stijging is vooral te danken aan het feit dat er behoefte is aan relatief compacte auto’s met een benzinemotor. Deze zijn in het buitenland in grote getalen aanwezig. Tevens kan er bij grote duurdere wagens een flink belastingvoordeel worden behaald. Dit komt omdat omringende landen geen BPM heffen op auto’s, waardoor zij enkele duizenden euro’s goedkoper zijn. Bij import dien je alsnog BPM te betalen, echter is dit veel minder dan dat je dat in Nederland moet betalen.

BMW importeren uit Duitsland

Het aantal geïmporteerde auto’s per jaar:

2012      78.578

2013      97.283

2014      117.996

2015      150.428

2016      176.542

2017      210.000 (eind oktober 172.240)

Bedrijven

Veel kleine bedrijven vinden verschillende manieren om het afdragen van belasting zo veel mogelijk in te perken. Gezien de grote vraag naar import voertuigen komen er ook steeds meer bedrijfjes op de markt. Vooral bij exclusieve auto’s kan het importeren voordelig uitpakken. Daarbij is het verstandig een taxatie te laten uitvoeren, aangezien schades de waarde van de auto beïnvloeden. Hiermee zal ook het te betalen bedrag aan belasting lager uitvallen.

Stel je koopt een auto in Nederland voor € 25.000, waarvan de BPM € 4.500 bedraagt. In een land als Duitsland betaal je deze belasting niet en betreft de prijs ‘slechts’ € 20.000. Dat terwijl ze na twee jaar met hetzelfde percentage zijn afgeschreven. In Nederland zou het voertuig dan € 19.000 waard zijn en in Duitsland zo’n € 14.000. Besluit je de auto uit Duitsland te importeren, dan betaal je dus over die waarde de BPM. Dat zou dan op ongeveer € 3.000 uitkomen.

Gevoelig voor fraude

Niet iedereen is zo gecharmeerd  van dit verschijnsel. Zo is BOVAG-voorzitter Bertho Eckhardt van mening dat dit systeem uitlokt tot het plegen van fraude. Zo zijn er bedrijven die met opzet een auto schade toebrengen om  vervolgens bij het keuringsstation een gunstige prijs te krijgen voor de taxatie. Volgens Pieter Omtzigt zijn dit soort ‘nepschades’ van alle dag. “Dagelijks hoor ik trucs die bedoeld zijn om de waarde van een auto te drukken, zoals krassen en beschadigde deuren”.

Enkele honderden miljoenen

De crux zit hem in het aantonen van het plegen van fraude. Dat is namelijk erg lastig aan bij een auto. Er hebben zich wel enkele wijzigingen voorgedaan wat regelgeving betreft, echter heeft dat nog niet echt voor een verandering gezorgd, gezien het alsmaar stijgende aantal importauto’s. Een groot gedeelte (25%) kiest voor een taxatie. Al met al loopt de overheid enkele tientallen tot honderden miljoenen aan inkomsten mis. Dit is iets wat het ministerie van Financiën ook graag anders ziet. Er wordt daarom gekeken naar alternatieven om het gesjoemel met de import van voertuigen tegen te gaan. Echter, het is een ingewikkelde zaak en daarom lastig te stoppen. Zo is de Belastingdienst al een paar keer door de rechter op de vingers getikt. Ook hier is het moeilijk om te bepalen wat wettelijk ingevoerd mag worden.

fraude belasting import

Leave A Comment