CHASSISNUMMER CONTROLEREN
Belgie Belgie - Duitsland Duitsland - Frankrijk Frankrijk - Oostenrijk Oostenrijk - Zwitserland Zwitserland - USA Verenigde staten (USA) - Hongarije Hongarije - tsjechie Tjechie
Import auto kopen of auto importeren? Doe de chassisnummer check om er zeker van te zijn dat het een betrouwbare aankoop is. Via de chassisnummer check achterhaal je het auto schadeverleden, kilometerstand en eigenarenhistorie. De chassischeck is de enige manier om erachter te komen of er niet gefraudeerd is met een import auto of auto met een buitenlands kenteken. Doe de import auto check direct en vul het chassisnummer in.

Een gids voor het importeren van een auto uit België

BTW fraude import auto'sEen auto uit België importeren: Inleiding

Er zijn genoeg mogelijkheden om een tweedehands auto in Nederland te kopen en de kans is groot dat het niet lang zal duren voordat u er een vindt die u echt leuk vindt. Niet iedereen wil genoegen nemen met wat gemakkelijk beschikbaar is. Hun passie en verlangen om een auto van een bepaald merk en model te bezitten, brengt hen naar de buurlanden en soms zelfs verder. Het importeren van een auto uit Duitsland is vrij gebruikelijk en is al vele jaren populair. Dit komt vooral omdat de autoprijzen veel lager blijken te zijn en ook omdat een land als Duitsland een bekend autoland is. In de afgelopen jaren is het aantal mensen dat een auto uit België importeert enorm gestegen. Al met al is het importeren van een auto naar Nederland een perfect alternatief voor het zoeken naar een nieuwe auto in de beperkte Nederlandse markt.

Waarom een auto importeren vanuit België?

Een auto importeren uit België biedt prijsvoordelen en vele luxe autoversies in vergelijking met de tweedehands automarkt in Nederland, die berucht is voor het tegen hoge prijzen verkopen van oude leaseauto’s. Dit heeft ertoe geleid dat verschillende Nederlandse handelaren en particulieren zelf auto’s zijn gaan importeren. Zelfs na alle importkosten en het betalen van de rest BPM is een tweedehands auto uit België veel voordeliger en gunstiger dan de Nederlandse variant.

Voordelen van het importeren van een auto uit België

België is een van de naaste buren van Nederland en onderdeel van de EU. Dus zelfs als u naar het land wilt gaan om de auto te bekijken, kunt u beslissen om in het weekend naar België te rijden. Bovendien is er geen taalbarrière en kunt u gemakkelijk communiceren met de dealer of verkoper en zoveel vragen stellen als u wilt.

U krijgt een betere en goedkopere deal.

Er zijn tal van opties beschikbaar als het gaat om merken en soorten auto’s. Sommige merken zijn niet eens in Nederland geïntroduceerd, dus u krijgt de mogelijkheid om rond te rijden in een unieke auto.

Sommige mensen zijn erg kieskeurig over wat ze willen en kiezen ervoor om te importeren omdat ze een specifieke auto zoeken en deze niet in Nederland kunnen vinden. Het is het beste om uw zoekopdracht online te starten en als u wilt, kunt u contact opnemen met het bedrijf of de verkoper en een afspraak maken voordat u naar België gaat.

Stapsgewijs proces voor het importeren van een auto uit België

Het kopen van een (tweedehands) auto in België gaat anders dan het kopen van een auto in Nederland. Het kan een beetje gedoe zijn, maar het is absoluut de moeite waard als u krijgt waar u naar op zoek was. U ontvangt ook een ‘autopas’ van de verkoper met de kilometergeschiedenis en de verkoper is verplicht om een technische inspectie te laten uitvoeren. Daarnaast kunt u, net als in Nederland, met de Belgische autoverkopers onderhandelen over de prijs, de levering en een set winterbanden.

Wanneer u een auto uit België importeert, moet u beschikken over de volgende documenten:

  • Registratiebewijs
  • Autopas
  • Keuringsbewijs (als de keuring nog geldig is, neemt de RDW hem over)
  • Factuur of koopovereenkomst
  • CVO, conformiteitscertificaat (met andere woorden, bewijs van typegoedkeuring, ook bekend als COC-conformiteitscertificaat). Het is niet verplicht om dit te hebben, maar het kan nuttig zijn.

Als u deze papieren niet heeft, kan het moeilijk zijn om de auto in Nederland te registreren. Let op: er zijn 2 soorten registratiecertificaten uitgegeven in België. De roze versie is de oudste van de twee en wordt meestal uitgegeven voor oudere modellen. Het zandkleurige registratiebewijs wordt aan nieuwere automodellen toegewezen.

Volgens de Belgische wetgeving is de verkoper verplicht om een ​​ inspectie uit te voeren voordat hij de auto aan u overhandigt. Als het Belgische APK-certificaat ouder is dan 2 maanden, moet de auto visueel worden geïnspecteerd. Daarnaast is de verkoper ook verplicht om een ​​autopaskopie mee te geven. De autopas is een database in België die een gedetailleerd overzicht geeft van de kilometerstanden van het voertuig. Bij het kopen van een tweedehands auto is er altijd kans op kilometertellerfraude, dus het is veiliger als u een chassisnummer check uitvoert om het volledige auto verleden te kennen, inclusief kilometerstand, schade, total loss/berging, diefstal en ongevallengeschiedenis. Aangezien de auto niet Nederlands is, zal een kenteken check niet veel informatie geven. U kunt eenvoudig een chassisnummer check of een VIN nummer check uitvoeren met behulp van het voertuigidentificatienummer dat in de motor van de auto is gegraveerd.

Hoe u uw Belgische auto naar Nederland kunt krijgen

Uw Belgische auto naar Nederland halen kan op 2 manieren: u kunt zelf met de auto naar Nederland rijden of u kunt kiezen voor een transport. Hoewel het een leuke en economische optie is om terug te rijden naar het land, is het raadzaam om een ​​WA-verzekering aan te vragen. Verzekerd transport van de geïmporteerde auto is een uitstekend alternatief.
Zodra u Nederland bereikt, kunt u met de Belgische importauto alleen op Nederlandse wegen rijden als de auto een Nederlands kenteken heeft. U moet een Nederlands registratienummer aanvragen bij de RDW (Rijksdienst voor het Wegverkeer).

Belastingen en extra kosten

De auto naar Nederland halen is slechts een gedeelte van het werk. Een cruciaal aspect van het auto importeren is de belasting – de BPM. Wanneer u een auto in Nederland koopt, hoeft u zich hier geen zorgen over te maken. De importeur heeft de BPM al betaald. Maar als u zelf een auto gaat importeren, moet u zelf de belasting verzorgen.

Als u een auto uit België of een ander EU-land importeert, kunt u ervan uitgaan dat de administratie minder veeleisend zal zijn. Een vergunning van het lokale douanekantoor is een van de belangrijkste vereisten en als u dat eenmaal bezit, moet u een kentekenbewijs aanvragen, motorrijtuigenbelasting betalen en een goede autoverzekering afsluiten.

Als u een auto uit België heeft geïmporteerd, moet u waarschijnlijk aan de volgende voorwaarden voldaan:

  • U moet een aangifte voor invoerrechten en btw doen en het verschuldigde bedrag betalen
  • U moet BPM aangifte doen bij de Douane of de Belastingdienst en het verschuldigde bedrag betalen
  • Uw voertuig moet door de RDW geïnspecteerd en goedgekeurd worden
  • Uw auto dient APK gekeurd te worden

Zodra u de bovenstaande stappen heeft voltooid, ontvangt u een kentekenbewijs en een definitief, Nederlands kenteken.

U heeft gezien dat u er veel moet worden nagedacht als u zelf een auto wilt importeren. Dat is de reden dat sommige mensen dit liever aan anderen overlaten. Er zijn bedrijven die de auto voor u importeren en het papierwerk en de andere formaliteiten regelen. Uiteindelijk hangt het ervan af hoe u verder wilt gaan. Zorg voor grondig onderzoek en zorg dat alle papieren aanwezig zijn voordat u naar België vertrekt voor uw nieuwe auto.

Leave A Comment