CHASSISNUMMER CONTROLEREN
Belgie Belgie - Duitsland Duitsland - Frankrijk Frankrijk - Oostenrijk Oostenrijk - Zwitserland Zwitserland - USA Verenigde staten (USA) - Hongarije Hongarije - tsjechie Tjechie
Import auto kopen of auto importeren? Doe de chassisnummer check om er zeker van te zijn dat het een betrouwbare aankoop is. Doe de chassisnummer check en achterhaal het auto schadeverleden, kilometerstand en eigenarenhistorie. De chassischeck is de enige manier om erachter te komen of er niet gefraudeerd is met een import auto of auto met een buitenlands kenteken. Doe de import auto check direct en vul het chassisnummer in.

Een Geïmporteerde Auto Checken

Buitenlandse kentekens opzoeken in de database van de RDW is helaas niet mogelijk. Wanneer je je oog hebt laten vallen op een auto met een buitenlands kenteken, of op een auto die uit het buitenland komt en al voorzien is van een Nederlands kenteken, dan kun je niet alle autogegevens van de RDW krijgen. Je kunt helemaal geen buitenlandse kentekens opzoeken bij de RDW en van auto’s die wel al een Nederlands kenteken hebben zijn de gegevens van voor de invoering van de auto niet volledig bekend bij de RDW. Een ingevoerde auto natrekken kan dus bij de RDW niet met behulp van het kenteken. Hiervoor heb je het VIN nummer nodig, ook wel het voertuigidentificatienummer.

Eenvoudig een ingevoerde auto natrekken

Een ingevoerde auto natrekken is heel eenvoudig. Het enige dat je nodig hebt is het VIN, ook wel het framenummer of het chassisnummer genoemd. Als de auto al van een Nederlands kenteken is voorzien, dan kun je vaak via een kentekencheck vinden waar je het chassisnummer kunt vinden. Als er nog geen Nederlands kenteken is, dan kun je dit nummer opvragen bij de verkoper. Je kunt vervolgens een VIN check doen aan de hand van dit nummer, op dezelfde manier als je ook een kentekencheck zou doen. Je krijgt dan een goed overzicht van de autogegevens waar je alle informatie uit kan halen die je nodig hebt.

De kilometerstand controleren van een import auto

Natuurlijk kun je een chassischeck doen om uit te zoeken of een auto ernstige schade heeft geleden in het buitenland, maar een kilometerstand controleren van een import auto is ook heel belangrijk. Het komt namelijk vaak voor dat de kilometerstand is teruggebracht om meer winst te kunnen maken met de verkoop van de auto. De RDW neemt in veel gevallen de kilometerstand over van het dashboard, waardoor lang niet altijd bij de RDW geregistreerd wordt dat de kilometerstand niet logisch is. Door zelf de kilometerstand te controleren van de import auto kun je gemakkelijk uitzoeken of er sprake is van zogenaamde tellerfraude. Wanneer dit het geval is, dan is het verstandig om de auto niet te kopen.

Geïmporteerde auto checken

Frans ontdekt tellerfraude

Frans wil een ingevoerde auto natrekken. Hij wil de auto, een Renault Megane uit 2014, kopen van een Nederlandse verkoper. Deze verkoper heeft hem medegedeeld dat de auto uit Duitsland komt, waardoor er geen registratie op kenteken is van de eerste jaren van de auto en dat buitenlandse kentekens opzoeken niet mogelijk is bij de RDW. De auto heeft op dit moment een kilometerstand van slechts 25.930 km. De prijs is € 23.600,-. Frans is bekend met de chassischeck en weet dan ook dat hij de gegevens van de auto voorafgaande aan de import hiermee kan controleren. Dit doet hij dan ook, want voor die prijs wil hij wel zeker zijn van zijn zaak. De auto heeft geen schade gehad, maar als Frans de kilometerstand gaat controleren van de importauto blijkt deze ongeveer 80.000 kilometer te zijn teruggedraaid. Door de tellerfraude besluit Frans om de auto niet te kopen.