CHASSISNUMMER CONTROLEREN
Belgie Belgie - Duitsland Duitsland - Frankrijk Frankrijk - Oostenrijk Oostenrijk - Zwitserland Zwitserland - USA Verenigde staten (USA) - Hongarije Hongarije - tsjechie Tjechie
Import auto kopen of auto importeren? Doe de chassisnummer check om er zeker van te zijn dat het een betrouwbare aankoop is. Doe de chassisnummer check en achterhaal het auto schadeverleden, kilometerstand en eigenarenhistorie. De chassischeck is de enige manier om erachter te komen of er niet gefraudeerd is met een import auto of auto met een buitenlands kenteken. Doe de import auto check direct en vul het chassisnummer in.

De BMW 330e: een stijlvolle, scherpe hybride

BMW houdt zich al meer dan een decennia bezig met het maken van elektrische auto’s. Naast de immer groeiende BMW i-lijn heeft het merk ook een variatie aan hybride modellen te bieden, waaronder de 330e. Waarom de BMW 330e zijn plekje heeft verdiend binnen de catalogus van de 3 Serie, lees je hier.

De aandrijflijn van de 330e

De BMW 3 Serie is vanaf 2012 ook als hybride te krijgen. De ActiveHybrid 3, zoals deze heet, is een beetje een valse start. Zijn 340 pk is indrukwekkend, maar het volledig elektrische rijbereik van 4 kilometer valt tegen. Na de facelift van 2015 wordt deze uitvoering vervangen door de 330e iPerformance.

De combinatie van een viercilinder en elektromotor is goed voor 252 pk, maar veel belangrijker: de actieradius is aanzienlijk toegenomen. Wanneer BMW in 2019 de zevende generatie 3 Serie onthult, gaat de hybride eenvoudigweg door het leven als 330e. Met zijn systeemvermogen van 292 pk staat deze een trede boven de meer ingetogen en voordelige 320e (204 pk), die vanaf 2021 onderdeel uitmaakt van het gamma.

Elektrisch rijden en verbruik

De BMW 330e mag als plug-in hybride een zuinige auto genoemd worden. Hoewel het onmogelijk is om de verbruikscijfers van de fabrikant te bereiken (1 op 52,6/76,9), kun je met een beetje moeite 1 op 20 halen. Het is geen verrassing dat de latere (G20) 330e zuiniger is dan de (F30) iPerformance-variant.

Waar de iPerformance een volledig elektrische actieradius van 39 kilometer heeft dankzij een 7,6 kWh accupakket, maakt het 10,4 kWh accupakket in de 330e het mogelijk om 66 kilometer zonder verbrandingsmotor te rijden.

xDrive en Touring

BMW levert de 330e aanvankelijk alleen als achterwielaangedreven, vierdeurs sedan. De ActiveHybrid 3 en de 330e iPerformance zijn enkel in deze vorm verkocht. Pas vanaf de (G20) 330e biedt BMW haar klanten meer keuze. In 2020, een jaar na de onthulling van de nieuwe 330e, duikt de Touring (stationwagon) op in het gamma. Tegelijkertijd wordt het aanbod uitgebreid met de xDrive-variant. Beide varianten van de 330e zijn vanaf dat moment verkrijgbaar met vierwielaandrijving.

Hoe is het interieur van de 330e?

Het interieur van de BMW 330e kan niet geprezen worden zonder dat eerst een belangrijk verschil wordt benoemd ten opzichte van de reguliere 3 Serie. Het batterijpakket zorgt namelijk voor aanzienlijk minder bagageruimte. De Touring heeft 410 in plaats van 500 liter, de sedan 375 in plaats van 480 liter.

Als dit voor hybride auto’s gebruikelijke verschijnsel je niet afschrikt, zal het interieur van de 330e je ongetwijfeld verblijden. De kwaliteit en het materiaalgebruik zijn subliem, het infotainmentsysteem is tip-top en de stoelen zijn razend comfortabel. Bovendien is er een goede hoeveelheid binnenruimte, zodat je je niet beklemd voelt.

Hoe rijdt de BMW 330e?

Het kan niet anders of de 330e is een fijn sturende, dynamische auto. Daar zorgt BMW wel voor. Hoewel het extra gewicht in combinatie met de viercilinder op papier weinig vertrouwen geeft, is de 330e in de praktijk een uitstekende hybride. Misschien wel de beste in zijn klasse.

Het vermogen en de behoorlijke hoeveelheid koppel zorgen ervoor dat je op iedere snelheid een flinke stoot krijgt als je het gaspedaal intrapt. De 330e is niet alleen indrukwekkend in een rechte lijn; ook in de bochten staat hij zijn mannetje. Met de verschillende rijmodi bepaal je zelf hoe jij de 330e wilt ervaren.