Jaarlijks worden er zo’n 200.000 tot 250.000 auto’s geïmporteerd naar Nederland, waarbij een auto importeren uit Duitsland het populairste is. Naast Duitsland worden er veel auto’s uit België, Frankrijk, Spanje, Italië en Amerika geïmporteerd. Zelf een auto importeren kan om meerdere redenen interessant zijn.
Groter auto aanbod en betere prijzen
De voornaamste reden van het importeren van een auto is het financiële plaatje. De prijzen van auto’s liggen in Duitsland veel lager dan in Nederland. Daarnaast is het aanbod in Duitsland vele malen groter.
Momenteel staan er maar liefst 2 miljoen gebruikte auto’s te koop! In dit artikel lees je hoe je zelfstandig of met hulp een auto uit Duitsland kunt importeren. We bespreken de voordelen van een importauto en geven uitleg over het importproces.
Auto importeren Duitsland
Als je op Nederlandse tweedehands automarkt niet direct de auto vindt die je zoekt, kan een geïmporteerde auto erg interessant zijn. Er zijn verschillende redenen om een gebruikte auto uit Duitsland te importeren.
De lagere financiële investering is echter meestal de reden waarom mensen een auto willen importeren. Er zijn daarnaast veel andere redenen waarom de Duitse automarkt populair is, namelijk:
- Taal: Veel Nederlanders spreken tegenwoordig de Engelse taal. Dit is tevens het geval in Duitsland, waar ook ongeveer 70% van de Duitsers voldoende Engels spreekt. Hierdoor is de kans kleiner dat je tegen een taalbarrière aanloopt.
- Afstand: Duitsland is in vergelijking met Nederland natuurlijk een gigantisch groot land. Maar zelfs als je uit Zuid-Duitsland een auto naar Nederland importeert is de afstand nog goed te overzien.
- Lage kilometerstand: Veel jonge auto’s hebben vaak erg weinig gereden omdat deze als showmodellen zijn gebruikt.
- Rijkere uitrusting: De auto’s in Duitsland zijn vaak rijker uitgerust dan in Nederland. Het kan zomaar dat je in Duitsland een mooi geprijsde auto tegenkomt met leren bekleding of een elektrisch panorama dak.
- Zwaardere motoren: Door de lagere prijsklasse van auto’s in Duitsland hebben veel auto’s een zwaardere motor en meer vermogen dan Nederlandse auto’s.
- Betaling BPM: Je hoeft bij auto import uit Duitsland alleen BPM te betalen. Je betaalt geen BTW en importheffing, zoals wel het geval is bij auto’s uit bv. Amerika.
- Goedkope dieselauto’s: In Duitsland geldt een veel lagere wegenbelasting voor dieselauto’s dan in Nederland. Er zijn dus meer dieselauto’s op de markt te vinden. Sinds sinds 2019 worden sommige dieselauto’s geweerd uit Duitse steden. Met de aankoop van zo’n diesel kun je een goedkope personenauto importeren.
Stappenplan: Duitse auto importeren
Stap 1: Aanschaffen van een auto in Duitsland
Stap 2: Het voertuig van Duitsland naar Nederland brengen met verzekerd transport
Stap 3: Het voertuig laten inspecteren via een technische keuring bij een RDW keuringsstation
Stap 4: BPM berekenen en indienen van een BPM-aangifte
Stap 5: Monteren van een Nederlands kenteken en autoverzekering afsluiten
BTW op import auto’s
Wel is het belangrijk dat je let op het percentage BTW wat je betaalt. In sommige zuidelijke delen van Duitsland betaal je maar 19% in plaats van de 21% die wij hier in Nederland betalen. Zorg dat je in Nederland niet voor verrassingen komt te staan. Je leest op deze site van de overheid meer over belastingen die je betaalt over een importauto.
Het vinden van een tweedehands Duitse auto
De eerste stap voor de import van een auto uit Duitsland is natuurlijk het vinden van een geschikte auto. Wij raden aan om het zoekgebied te beperken en altijd kritisch te blijven. Duitsland is erg groot, evenals de automarkt in Duitsland. Doe hier je voordeel mee! Wij hebben hieronder een aantal populaire occasionsites op een rijtje gezet:
- https://www.autoscout24.de/auto/gebrauchtwagen/
- https://www.mobile.de/
- https://www.gebrauchtwagen.de/
- https://www.auto.de/
Zorg dat je duidelijk weet aan welke eisen je toekomstige auto moet voldoen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan brandstofsoort, carrosserievorm, accessoires, vermogen en transmissie.
Zo betaal je voor een milieuvriendelijke auto minder motorrijtuigenbelasting. Je betaalt ook minder BPM (aanschafbelasting) voor een zuinige auto. Naast je wensenlijstje is het ook belangrijk om je budget scherp te hebben en na te denken over hoe de auto getransporteerd gaat worden.
Een Audi importeren uit Duitsland
Een van de meest populaire auto’s om uit Duitsland te importeren is de in Duitsland gefabriceerde Audi. Doordat de BPM (belasting personenauto’s en motorrijwielen) voor ingevoerde auto’s elk jaar hoger wordt, worden nieuwe Audi’s elk jaar weer duurder.
Minder BPM betalen voor Duitse auto’s
Steeds meer mensen importeren daarom zelf een jonge gebruikte Audi uit Duitsland. Als er bijvoorbeeld 1.000 km op de teller staat, dan wordt de auto in Nederland niet meer als nieuw gezien. Dat kan ontzettend veel schelen in het percentage BPM wat je over dit voertuig moet betalen.
Minder BPM, goedkopere auto
Naast het prijsvoordeel van de Duitse automarkt kun je in Duitsland ook profiteren van een BPM die veel lager ligt dan bij een nieuwe auto. De hoogte van de BPM aangifte is ook afhankelijk van de CO2 uitstoot, het type brandstof en het bouwjaar van de auto. Voor een inschatting kun je gebruik maken van een online BPM calculator.
Groot aanbod, dus veel onderhandelingsruimte
Door het grote aanbod van jonge Audi’s op de Duitse automarkt is het zeker mogelijk om te onderhandelen over de vraagprijs van de auto. Let er wel altijd op dat je de auto voor de koop controleert, zodat je niet per ongeluk een opgelapte schadeauto koopt. Een Duitse kentekencheck is daarbij heel belangrijk.
Duitse auto importeren, zaken waarop je moet letten
Omdat de markt voor gebruikte auto’s niet erg goed gereguleerd is, zijn er nog altijd enkele risico’s verbonden aan het importeren van een tweedehands auto. Consumenten lijken vaak een ‘sprong van vertrouwen’ nodig te hebben bij het auto importeren uit een ander Europees land zoals Duitsland of België. Als je een interessante auto hebt gevonden, kun je het beste eerst een proefrit inplannen. Zorg altijd dat alle autopapieren compleet zijn en dat je ze kunt controleren op juistheid.
Controleer de geïmporteerde auto van tevoren
Net als bij de koop van een tweedehandsauto in Nederland is het ook bij een Duitse import auto uiterst belangrijk om deze voor de koop na te trekken. Dit doe je eenvoudig met een kentekencheck bij het RDW. Een Duits kenteken controleren kan helaas niet bij de RDW.
Zo check je een Duitse import auto die niet op Nederlands kenteken staat
In plaats van een Duits kenteken te controleren kun je eenvoudig het zogenaamde chassisnummer van de auto controleren. Je kunt met dit nummer, ook wel VIN nummer of framenummer genoemd, gebruiken voor een zogenaamde chassisnummer check. Hiermee kun je het complete autoverleden achterhalen. Let in dit rapport vooral op de volgende zaken:
- De kilometerstand van de auto (NAP)
- Aantal eigenaren
- Eventuele schadeverleden van de auto
- WOK status
- Is de auto ooit gestolen gemeld
- Dagwaarde van de auto
Wil je een auto importeren? Controleer dan de autopapieren en maak een gegarandeerde kostenberekening. Hou bij de kosten rekening met de transportkosten voor verzekerd transport, de BPM aangifte (die kun je berekenen met een BPM calculator), de RDW registratiekosten, de te betalen BTW en bijkomende kosten (bv. voor luxe kentekenplaten!)
Kilometerteller Duitse import auto controleren?
In Nederland registreert sinds 1991 de Stichting Nationale Autopas (NAP) alle tellerstanden van Nederlandse voertuigen. Voor een Nederlandse auto kun je eenvoudig een napcheck uitvoeren om de tellerstand te controleren. Omdat er heel erg veel sprake is van fraude rondom de tellerstand is het uiterst belangrijk om de kilometerstand van een importauto te controleren voordat je de auto aanschaft.
Waarom de NAP niet werkt met een Duits kenteken
Als je gebruik wilt maken van de database van de Nationale Autopas RDW om de tellerstand van een voertuig te controleren, dan heb je hierbij altijd een Nederlands kenteken nodig. In Duitsland bestaat er helaas geen organisatie zoals de NAP. Gelukkig kun je voordat je de auto importeert de tellerstand op fraude controleren met het voertuigverificatienummer (VIN) van de auto.
Het voertuigverificatienummer (VIN) of chassisnummer
Het VIN nummer of chassisnummer is het identificatienummer van een auto. Het is een onveranderlijk nummer dat je kunt vinden op het frame van de auto en op het kentekenbewijs. Het is heel belangrijk dat je controleert of deze nummers hetzelfde zijn.
Wij raden aan om het chassisnummer te controleren voordat je naar een voertuig gaat kijken. Zo ben je goed voorbereid. Het voertuigrapport uit deze chassischeck neem je mee als je bij de auto gaat kijken. Daarnaast is het natuurlijk altijd mogelijk om een aankoopkeuring uit te laten voeren.
Risico’s bij een auto importeren uit Duitsland
De meeste tweedehands voertuigen op de Duitse automarkt zijn in goede staat en nieuwe eigenaren ervaren gelukkig weinig problemen met hun huidige auto. Voor de consumenten die eigenaar van het voertuig zullen worden, is het van cruciaal belang om de auto te kiezen die het beste bij hun budget en rijstijl past.
Risico’s voor dealers en autohandelaren
Wat dealers en importeurs betreft, is het belangrijk om de juiste informatie te hebben, zodat je de beste prijs kunt vragen. Inzicht in het verleden van een voertuig kan je enorm helpen bij het maken van een goede deal.
Veel auto’s in Duitsland hebben een schadeverleden wat kan leiden tot onaangename verrassingen. Daarom is het belangrijker dan ooit om alle feiten te hebben voordat de occasion wordt gekocht.
Welke risico’s loop je bij de aankoop van een tweedehands auto uit Duitsland?
Maar hoe groot is het risico bij de aankoop van een buitenlandse tweedehands auto? Dit hangt voornamelijk af van twee belangrijke factoren:
- Van wie koop je het voertuig en heeft de verkoper een positieve of negatieve geschiedenis met de verkoop van gebruikte voertuigen? Net als in Nederland zijn er in Duitsland veel onbetrouwbare handelaren actief. Wij raden daarom aan om nieuwe auto’s te kopen via een officiële dealer in Duitsland. Voor Duitse Audi’s bij de Audi-dealer een Europese garantie geldt waarmee je tevens bij je lokale Audi-dealer terecht kunt.
- Hoeveel weet je van het voertuig? Lijkt de fysieke conditie van de auto overeen te komen met de gerapporteerde voertuiginformatie? Is de informatie precies en betrouwbaar?
Wanneer een aankoop te mooi is om waar te zijn, dan is dit vaak ook zo. Vaak zijn deze ‘deals’ onderdeel van een oplichtingszaak waarbij gestolen voertuigen betrokken zijn. Het leidt vaak tot het verlies van duizenden euro’s van nietsvermoedende kopers.
Let op fraude met het VIN-nummer
Deze fraude – bekend als ‘VIN-klonen’ of ‘autoklonen’ omvat het gebruik van de VIN van een legaal geregistreerde auto om de identiteit van een gestolen auto te verbergen. Helaas worden deze gestolen voertuigen verkocht aan nietsvermoedende autokopers die uiteindelijk worden gedupeerd en veel geld verliezen.
Doe altijd eerst de VIN-check
Kopers van gekloonde auto’s raken niet alleen de auto kwijt, maar moeten ook leningen afbetalen die ze voor de aankoop van de auto hadden afgesloten. Je kunt ook onderdeel worden van een strafrechtelijk onderzoek. Daarom is het zo belangrijk om een grondige VIN check uit te voeren voordat je een gebruikte auto koopt, vooral als hij uit Duitsland komt.
Als je van plan bent om bij een dealer (in het buitenland) een auto te kopen, ben je één van de duizenden die de zogenaamde ‘geld besparende weg’ volgt. Maar zoals in elk weg, zijn er valkuilen.
Een paar tips die helpen bij je zoektocht:
- Overweeg om bij een importerende dealer in de buurt te kopen om ongewenste stress en problemen te voorkomen. Tegenwoordig zijn er verschillende dealers die auto’s per vrachtauto importeren en ook garanties of full service import pakketten bieden. Je moet misschien wat meer betalen, maar dit zal het dubbel en dwars waard zijn als er iets vreselijk mis blijkt te zijn.
- Koop je een import auto rechtstreeks bij een dealer, dan bespaar je geld, voorkom je reisproblemen en het gedoe van zoeken en importeren. Deze processen kunnen behoorlijk tijdrovend zijn.
- Als je volgende auto een import auto wordt, moet je vooraf de geschiedenis van de auto grondig controleren. Het kost een paar euro, maar op de lange termijn kan het veel geld besparen.
- Als je het autorapport hebt, ga dan op zoek naar een kloonwaarschuwing. Zorg dat de huidige kilometerteller weergave klopt met de gerapporteerde kilometerstand.
- Zorg dat het VIN nummer klopt met het frame en de volgende documenten: kentekenbewijs en servicerapporten. Voer een snelle VIN– of chassiscontrole uit om de identiteit van de auto te verifiëren.
- We raden je aan om te zoeken naar een garantie van minstens zes maanden. Betaal desnoods een paar euro’s extra om de garantie te verlengen. Als de dealer geen vertrouwen heeft in de auto, dan kun je in de toekomst veel problemen krijgen met de auto.
- Als je bij een particulier koopt, wees dan extra voorzichtig. De geschiedenischeck is een absolute must, evenals een inspectie. Als je privé koopt, heb je geen garantie als er problemen optreden.
- Zorg dat je weet hoe je legaal een auto uit Duitsland invoert. Vergeet niet dat je de BPM betaalt en de kosten voor de RDW-keuring en eventueel btw moet betalen voordat je in Nederland een auto kunt registreren.
- Laat vooraf de auto inspecteren door een betrouwbare monteur.
- Neem de tijd voor de proefrit. Zo weet je zeker dat je echt van de auto geniet en een gevoel krijgt van hoe hij rijdt. Stel vragen, speel met de verschillende functies en kijk rond in het voertuig.
Conclusie
Wilt je een ingevoerde auto kopen of een auto importeren? Lees je dan goed in, houd rekening met de invoerrechten in Nederland, extra import kosten, zoals het betalen van BPM, en doe een chassisnummer check om inzicht te krijgen in het verleden van de auto. Zo ben je goed voorbereid en voorkom je een miskoop!