CHASSISNUMMER CONTROLEREN
Belgie Belgie - Duitsland Duitsland - Frankrijk Frankrijk - Oostenrijk Oostenrijk - Zwitserland Zwitserland - USA Verenigde staten (USA) - Hongarije Hongarije - tsjechie Tjechie
Import auto kopen of auto importeren? Doe de chassisnummer check om er zeker van te zijn dat het een betrouwbare aankoop is. Doe de chassisnummer check en achterhaal het auto schadeverleden, kilometerstand en eigenarenhistorie. De chassischeck is de enige manier om erachter te komen of er niet gefraudeerd is met een import auto of auto met een buitenlands kenteken. Doe de import auto check direct en vul het chassisnummer in.

Auto importeren België

Een auto uit België importeren

Er zijn genoeg mogelijkheden om een tweedehandsauto in Nederland te kopen en de kans is groot dat het niet lang zal duren voordat u er een vindt die u echt leuk vindt. Niet iedereen wil genoegen nemen met wat gemakkelijk beschikbaar is. Hun passie en verlangen om een auto van een bepaald merk en model te bezitten, brengt hen naar de buurlanden en soms zelfs verder. Het importeren van een auto uit Duitsland is vrij gebruikelijk en is al vele jaren populair. Dit komt vooral omdat de autoprijzen veel lager blijken te zijn en ook omdat een land als Duitsland een bekend autoland is.

In de afgelopen jaren is het aantal mensen dat een auto uit België importeert enorm gestegen. Al met al is het importeren van een auto naar Nederland een perfect alternatief voor het zoeken naar een nieuwe auto in de beperkte Nederlandse markt. Een erg groot deel van de auto’s die we in Nederland jaarlijks uit het buitenland importeren komt inmiddels uit België, maar liefst zo’n 215 duizend stuks per jaar. In dit artikel zullen we bespreken waarom het interessant is om een Belgische auto te importeren. Heeft dit bijvoorbeeld alleen te maken met de gunstigere prijzen? Hoe zit het met het aanbod van auto’s in België en de uitrusting en accessoires van Belgische auto’s? Aan het eind van dit artikel weet u precies of een Belgische auto kopen aantrekkelijk is voor u en waar u op moet letten als u een auto uit België gaat invoeren.

Auto importeren België

Een auto importeren uit België biedt prijsvoordelen en vele luxe autoversies in vergelijking met de tweedehands automarkt in Nederland, die berucht is voor het tegen hoge prijzen verkopen van oude leaseauto’s. Dit heeft ertoe geleid dat verschillende Nederlandse handelaren en particulieren zelf auto’s zijn gaan importeren. Zelfs na alle importkosten en het betalen van de rest BPM is een tweedehands auto uit België veel voordeliger en gunstiger dan de Nederlandse variant.

Tevens is het aanbod in België ongeveer gelijk te trekken aan die van de Nederlandse automarkt. Een ander bijkomend voordeel is dat er in Vlaanderen geen sprake is van een taalbarrière, is er sprake van een relatief kleine afstand en zijn de auto’s vaak rijker uitgerust dan onze Nederlandse varianten.

Hiernaast zijn er ook voldoende mensen die vanuit Belgie naar Nederland emigreren of na een bepaalde periode in Belgie te hebben geleefd willen terugkeren Nederland en graag hun eigen auto mee willen nemen. Een goede reden om een auto the importeren vanuit Belgie dus.

Voordelen van het importeren van een auto uit België

België is een van de naaste buren van Nederland en onderdeel van de EU. Dus zelfs als u naar het land wilt gaan om de auto te bekijken, kunt u beslissen om in het weekend naar België te rijden. Bovendien is er geen taalbarrière als u in Vlaanderen blijft en kunt u gemakkelijk communiceren met de dealer of verkoper en zoveel vragen stellen als u wilt.

Soms kan het als niet-kenner lastig zijn om een goede keuze te maken. Daarom kunt u er altijd voor kiezen om een professioneel importbedrijf bij de hand te nemen. Natuurlijk is dit niet noodzakelijk en kunt u zelf een auto uit België kopen zolang u maar goed weet waar u op moet letten. Er zijn tal van opties beschikbaar als het gaat om merken en soorten auto’s. Sommige merken zijn niet eens in Nederland geïntroduceerd, dus u krijgt de mogelijkheid om rond te rijden in een unieke auto.

Een auto kopen in België begint online

Sommige mensen zijn erg kieskeurig over wat ze willen en kiezen ervoor om te importeren omdat ze een specifieke auto zoeken en deze niet in Nederland kunnen vinden. Het is het beste om uw zoekopdracht online te starten en als u wilt, kunt u contact opnemen met het bedrijf of de verkoper en een afspraak maken voordat u naar België gaat. Veel gebruikte sites voor het vinden van een goede tweedehandsauto in België zijn:

Het is aan te raden om voordat u een afspraak maakt voor een proefrit al het een en ander over de auto te heeft uitgezocht. Door informatie op te vragen over de auto komt u niet voor verrassingen te staan en bent u goed voorbereid als u bij een auto in België gaat kijken.

Stapsgewijs proces voor het importeren van een auto uit België

Het kopen van een (tweedehands) auto in België gaat anders dan het kopen van een auto in Nederland. Het kan een beetje gedoe zijn, maar het is absoluut de moeite waard als u krijgt waar u naar op zoek was. U ontvangt ook een ‘carpas’ van de verkoper met de kilometergeschiedenis en de verkoper is verplicht om een technische inspectie te laten uitvoeren. Daarnaast kunt u, net als in Nederland, met de Belgische autoverkopers onderhandelen over de prijs, de levering en een set winterbanden.

Wanneer u een auto uit België importeert, moet u beschikken over de volgende documenten:

  • Registratiebewijs
  • Autopas
  • Keuringsbewijs (als de keuring nog geldig is, neemt de RDW hem over)
  • Factuur of koopovereenkomst
  • CVO, conformiteitscertificaat (met andere woorden, bewijs van typegoedkeuring, ook bekend als COC-conformiteitscertificaat). Het is niet verplicht om dit te hebben, maar het kan nuttig zijn.

Als u deze papieren niet heeft, kan het moeilijk zijn om de auto in Nederland te registreren. Let op: er zijn 2 soorten registratiecertificaten uitgegeven in België. De roze versie is de oudste van de twee (van voor 2011) en wordt meestal uitgegeven voor oudere modellen. Het zandkleurige registratiebewijs wordt aan nieuwere automodellen toegewezen (na 2011).

Als het derde keuringsbewijs niet geldig is, zal de RDW de inspectie uitvoeren. Hier zijn enkele punten die handig zijn om te weten:

De RDW kijkt niet naar de technische staat van de auto tijdens de inspectie. Als de RDW een beschadigde auto importeert en/of als de RDW ziet dat de auto een risico vormt voor de verkeersveiligheid of het milieu, zal de RDW in dat geval een kentekenplaat afgeven, die de RDW onmiddellijk als ongeldig zal verklaren. De RDW maakt ook een foto van de auto en registreert de staat waarin de auto in Nederland is geïmporteerd. De auto mag niet langer op de openbare weg worden gereden. Na reparatie moet de RDW de auto opnieuw laten inspecteren.

Als de RDW naar Nederland verhuist en de auto als ‘herplaatste goederen’ meeneemt, moet de RDW een vergunning voor vrijstelling van BPM aanvragen bij de Belastingdienst. Voor meer informatie kan de RDW terecht bij ‘Verhuizen naar Nederland en het voertuig meenemen.’

Als de auto in het verleden al een Nederlands kenteken heeft gehad, krijgt de auto na invoer in Nederland hetzelfde kenteken terug. De RDW moet wel nieuwe kentekenplaten laten maken. Deze tonen het kenteken met een nummer boven de eerste balk (duplicaatcode). Dit is nodig omdat er eerder kentekenplaten zijn uitgegeven en het kenteken ongeldig is verklaard. Dit helpt fraude met kentekenplaten te voorkomen.

Volgens de Belgische wetgeving is de verkoper verplicht om een inspectie uit te voeren voordat hij de auto aan u overhandigt. Als het Belgische APK-certificaat ouder is dan 2 maanden, moet de auto visueel worden geïnspecteerd. Daarnaast is de verkoper ook verplicht om een ​​autopaskopie mee te geven. De Carpas is een database in België die een gedetailleerd overzicht geeft van de kilometerstanden van het voertuig zoals wij de autopas ook in Nederland kennen (NAP). Bij het kopen van een tweedehands auto is er altijd kans op kilometertellerfraude, dus het is veiliger als u een chassisnummer check uitvoert om het volledige auto verleden te kennen, inclusief kilometerstand, schade, total loss/berging, diefstal en ongevallengeschiedenis. Aangezien de auto niet Nederlands is, zal een kenteken check niet veel informatie geven. U kunt eenvoudig een chassisnummer check of een VIN nummer check uitvoeren met behulp van het voertuigidentificatienummer dat in de motor van de auto is gegraveerd.

belgisch nummerbord

Hoe u uw Belgische auto naar Nederland kunt krijgen

Uw Belgische auto naar Nederland halen kan op 2 manieren: u kunt zelf met de auto naar Nederland rijden of u kunt kiezen voor een transport. Hoewel het een leuke en economische optie is om terug te rijden naar het land, is het raadzaam om een ​​WA-verzekering aan te vragen. Verzekerd transport van de geïmporteerde auto is een uitstekend alternatief.
Zodra u Nederland bereikt, kunt u met de Belgische importauto alleen op Nederlandse wegen rijden als de auto een Nederlands kenteken heeft. U moet een Nederlands registratienummer aanvragen bij de RDW (Rijksdienst voor het Wegverkeer).

Belastingen en extra kosten

De auto naar Nederland halen is slechts een gedeelte van het werk. Een cruciaal aspect van het auto importeren is de belasting – de BPM. Wanneer u een auto in Nederland koopt, hoeft u zich hier geen zorgen over te maken. De importeur heeft de BPM al betaald. Maar als u zelf een auto gaat importeren, moet u zelf de belasting verzorgen.

Als u een auto uit België of een ander EU-land importeert, kunt u ervan uitgaan dat de administratie minder veeleisend zal zijn. Een vergunning van het lokale douanekantoor is een van de belangrijkste vereisten en als u dat eenmaal bezit, moet u een kentekenbewijs aanvragen, motorrijtuigenbelasting betalen en een goede autoverzekering afsluiten.

Als u een auto uit België heeft geïmporteerd, moet u waarschijnlijk aan de volgende voorwaarden voldaan:

  • U moet een aangifte voor invoerrechten en btw doen en het verschuldigde bedrag betalen
  • U moet BPM aangifte doen bij de Douane of de Belastingdienst en het verschuldigde bedrag betalen
  • Uw voertuig moet door de RDW geïnspecteerd en goedgekeurd worden
  • Uw auto dient APK gekeurd te worden

Zodra u de bovenstaande stappen heeft voltooid, ontvangt u een kentekenbewijs en een definitief, Nederlands kenteken.

Veelgestelde Vragen

Wat kost het importeren van een auto?

De kosten voor het importeren van een auto variëren. De BPM is vaak de belangrijkste kostenpost, maar met handige rekenmethodes kun je flink besparen. Andere kosten bij het importeren van een auto zijn onder meer transportkosten, btw (als het een nieuwe auto betreft), invoerrechten en RDW-keuringen.

Hoe bereken ik de BPM?

Bij de belastingdienst hanteren en adviseren ze altijd de vaste afschrijvingstabel. Hierbij wordt alleen rekening gehouden met de leeftijd van de auto, inclusief een afschrijvingspercentage. Ze kijken dikwijls  niet naar de staat van de auto en de kilometerstand. Zo laat de belastingdienst u vaak meer betalen dan nodig is. Er zijn meerdere manieren om achter BPM van een auto te komen en de belastingdienst is verplicht deze te accepteren.

Betaal ik naast BPM ook btw voor de importauto?

Ja, als particulier betaalt u de prijs inclusief btw in het land van herkomst van de auto. In België is de btw 21%, en in Nederland hebben we ook een btw-percentage van 21%. Wilt u een auto aanschaffen die jonger is dan zes maanden of met minder dan 6.000 kilometer op de teller, dan wordt deze door de Belastingdienst als nieuw beschouwd en betaalt u alsnog de Nederlandse belastingpercentages. Dit geldt niet voor oudere auto’s.

Kan ik onverwachte kosten krijgen?

Ja, maar u kunt het risico beperken door de import door een professioneel bedrijf te laten doen. Doet u zelf de import, dan kunt u bijvoorbeeld tegen een onnodig hoge BPM aanlopen of autopapieren die niet kloppen bij de RDW-keuring.

Voor welke voertuigen gelden fiscale voordelen?

In bepaalde situaties zijn er fiscale voordelen. Hieronder is een lijst met fiscale voordelen:

• Vrijstellingen voor het importeren van goederen-/erfgoedvoertuigen
Voertuigen waarvoor goederen- of erfgoedontheffing is verkregen, zijn vrijgesteld van invoerrechten, btw, en bpm. Voor verhuis-/of erfgoedvoertuigen uit de EU, dus ook uit Belgie, geldt een vrijstelling van de bpm. Eigenaren van verhuis- en monumentale voertuigen moeten de motorrijtuigenbelasting betalen.

• Voertuigen met grijs kenteken
Ondernemers die een voertuig aanschaffen voor hen bedrijf hoeven geen bpm te betalen wanneer het om een grijs kenteken gaat. Hiernaast kunnen ondernemers korting krijgen op andere kosten zoals wegenbelasting. Wil je als particulier met een grijs kenteken rijden, dan moet je PBM betalen wanneer voertuigen jonger dan 5 jaar zijn (vanaf de datum van eerste inschrijving).

• Zuinige voertuigen
Sinds 1 januari 2013 is de wetgeving rond bpm aangepast en sindsdien is de bpm voor 100% afhankelijk van de CO2 uitstoot van uw bolide. Hoe minder uw voertuig verbruikt, hoe minder u betaald aan bpm. Er is zelfs een vrijstelling voor elektrische voertuigen. De CO2-limieten worden elk jaar aangescherpt.

• Klassiekers
Er zijn een aantal aantrekkelijk voorwaarden wat betraft het importeren en rijden van klassieke. Klassieke voertuigen zijn bijvoorbeeld vrijgesteld van invoerrechten en bpm en men hoeft bij de invoer slechts 9% aan btw te betalen in plaats van het volle pond (21%). Voertuigen worden geclassificeerd als een ‘klassiek voertuig’ als het aan een aantal voorwaarden voldoet.

• Bijzondere voertuigen
Voor bijzondere voertuigen zoals ambulances, taxi’s, brandweerwagens, politievoertuigen, geldtransportautos, gevangenenvervoer, en rouwauto’s geldt een bijzondere regeling met betrekking tot de bpm. In deze gevallen moet de bpm worden betaald, maar kan achteraf worden teruggevorderd via de Belastingdienst.

• Diplomatieke vrijstelling voor btw, bpm, mrb, en invoerrechten
Soms is er sprake van een diplomatieke vrijstelling van de btw, bpm, invoerrechten en ook de motorrijtuigenbelasting voor werknemers van ambassades, bepaalde internationale organisaties, consultaten, NAVO-strijdkrachten en van militaire begraafplaatsen.

Zit er garantie op een geïmporteerd voertuig?
Wanneer u een voertuig uit Europa importeert, behoudt u in principe de Europese fabrieksgarantie. Bij gebreken binnen de garantieperiode kunt u contact opnemen met de merkdealer.

Conclusie

Een auto kopen in België kan erg voordelig zijn maar er moet aan veel dingen gedacht worden als u zelf een auto wilt importeren. Om deze reden besteden veel mensen de import van een auto uit aan een bedrijf, maar dit is dus niet noodzakelijk. Er zijn bedrijven die de auto voor u importeren en het papierwerk en de andere formaliteiten regelen. Uiteindelijk hangt het ervan af hoe u verder wilt gaan. Zorg voor een grondig onderzoek en zorg dat alle papieren aanwezig zijn voordat u naar België vertrekt voor uw nieuwe auto. Daarnaast is het van uiterst belang dat u een chassisnummer check uitvoert zodat u voldoende inzicht heeft in de autogegevens en dat de kans op een miskoop aanzienlijk kleiner wordt. Wilt u graag een auto uit België of uit een ander land importeren? Laat u dan zeker niet ontmoedigen maar zorg er voor dat u goed voorbereid aan de zoektocht naar u droomauto in het buitenland begint.

2 Jul , 2020,
admin
No Comments