Een import auto kopen is niet zonder risico. Maar hoe kun je de autogegevens van een import auto eigenlijk natrekken om te concluderen of de auto betrouwbaar is? Er is een groot aanbod van voertuigen uit het buitenland en steeds meer mensen kiezen ervoor om een voertuig te importeren.
Door deze toenemende internationale markt kan tijdens een kentekencheck van een Nederlands kenteken blijken dat de auto een importauto is. Als dit het geval is, moeten de alarmbellen afgaan. Bij een importauto kun je via het RDW alleen gegevens opvragen over de gebeurtenissen in Nederland en niet over de periode waarin de auto in het buitenland rondreed. Omdat er een groot aanbod is en er veel wordt gefraudeerd met import voertuigen is het altijd verstandig de auto te checken met een chassisnummer check.
Eenvoudig een ingevoerde auto natrekken
In Nederland kun je eenvoudig de autogegevens opvragen met een RDW kentekencheck. Het is helaas niet mogelijk om een kentekencheck voor jouw importauto te doen. De RDW is een Nederlandse organisatie die alleen informatie heeft over gegevens die op een Nederlands kenteken zijn geregistreerd. Doordat een kenteken verandert bij de import van een auto is het niet meer mogelijk om in Nederland de buitenlandse gegevens op te vragen via het kenteken.
Hoeveel informatie geeft een Nederlands kenteken bij een geïmporteerd voertuig?
Bij een import auto is het belangrijk dat je een chassisnummercheck doet om de voertuiggegevens van een auto of motorfiets te checken. Omdat een kenteken verandert zodra een auto wordt geïmporteerd, kun je op basis van een kenteken nooit controleren of de auto schade heeft gehad in een ander land. Met een chassisnummer kan dit wel, omdat dit nummer een unieke code is die internationaal gebruikt wordt voor alle motorvoertuigen. Met dit nummer kan goed onderscheid gemaakt worden tussen verschillende voertuigen.
Hoe kan ik het chassisnummer controleren?
Je moet eerst het chassisnummer van de auto opzoeken op het kentekenbewijs van het voertuig of op het frame van het voertuig. Daarna moet je een RDW chassisnummercheck uit laten voeren. Dit is veel effectiever dan een kentekencheck voor een import auto. Met een Nederlandse kentekencheck kun je geen Frans kenteken checken, maar met een chassisnummercheck kun je wel het chassisnummer van een auto met een Frans kenteken controleren.
Als je toch achter de autogegevens wilt komen, bijvoorbeeld om de kilometerstand te controleren of verborgen schade uit te sluiten, kun je het chassisnummer gebruiken in plaats van het kentekennummer. Het chassisnummer staat op het kentekenbewijs of op het frame van de auto. Voer dit nummer in bij een online tool en je krijgt direct een rapport met o.a. het schadeverleden, de kilometerstand, de eigenaren historie en of de auto als total loss of gestolen staat geregistreerd.
De kilometerstand van een import auto checken
Het terugdraaien van de tellerstand is sinds 2014 bij wet strafbaar en frauderen met de tellerstand kan een boete van €10.000 opleveren. Het terugdraaien van de tellerstand kan namelijk onterecht de indruk wekken dat een auto veel minder kilometers heeft gereden dan in werkelijkheid het geval is. De lagere kilometerstand wordt dan gebruikt om de vraagprijs voor een auto te verhogen.
Hoe controleer je de kilometerstand van een geïmporteerde auto?
Toch komt het nog vaak voor dat er mensen de dupe worden van deze zogenaamde teller fraude. Bij maar liefst 1 op de 3 import voertuigen blijkt er met de tellerstand gerommeld te zijn. Het natrekken van de autogegevens, waaronder het controleren van de kilometerstand van een import auto met een chassischeck, is daarom essentieel. Zo betaal je als koper een eerlijke prijs en word je geen slachtoffer van fraude.
Het bouwjaar van een import auto opzoeken
Naast de kilometerstand wordt de prijs van een auto ook beïnvloed door het bouwjaar. Het bouwjaar van een import auto opzoeken met het chassisnummer kan veel informatie geven over het type auto, de waarde en de algehele staat van het voertuig. Hierdoor kun je een inschatting maken of de prijs voor het voertuig eerlijk is en of de verkoper eerlijk is over de leeftijd van de auto. Zo kom je achteraf niet voor onverwachte onderhoudskosten te staan.
Waarom is een chassisnummercheck belangrijk bij een ingevoerde tweedehands auto?
Het controleren van een chassisnummer of het uitvoeren van een import auto check is belangrijk omdat je bij het importeren van een auto nooit weet wat het schadeverleden van de auto in kwestie is. Het kan zijn dat het autoverleden of de autohistorie van de auto helemaal niet zo rooskleurig is als het lijkt. Door het autoverleden of de autohistorie te checken kom je hier dus achter.
Let op bij veel eigenaren
Met een chassisnummercheck of een import auto check kun je erachter komen dat de eigenarenhistorie van de auto niet aantrekkelijk is. Misschien laat de eigenarenhistorie wel zien dat de auto ontzettend veel eigenaren heeft gehad en dat de auto na aankoop enorm snel weer verkocht werd. Dit kan betekenen dat er iets met de auto aan de hand was, waardoor eigenaren de auto snel weer verkochten.
Zo kom je achter verborgen gebreken
Daarnaast kan het zijn dat de auto verborgen gebreken die in eerste instantie niet opvallen, maar waar jij later wel enorme kosten aan hebt. Door het schadeverleden van de auto na te trekken, kun jij dit soort situaties voorkomen. Er zijn ontzettend veel goede redenen om een chassisnummer check te doen.
Met deze check controleer je bij importauto’s de autohistorie of het autoverleden, zodat je inzicht krijgt in het schadeverleden en de eigenarenhistorie van de auto in kwestie. Hierdoor sta jij als potentiële koper sterker en verkleint je de kans op een miskoop.
Wanneer wordt een chassisnummer gebruikt i.p.v. kentekenplaten?
Een chassisnummer komt dus vooral goed van pas als u een tweedehands auto uit het buitenland wilt kopen. Het chassisnummer kan gebruikt worden om de auto na te trekken. Stel dat je een Amerikaanse auto wilt kopen. Dan is het opvragen van het chassisnummer het eerste wat je moet doen.
Auto importeren uit Amerika
Bij het importeren van een auto uit de USA is het bovendien belangrijk je je verdiept in alle eisen omtrent het importeren van een auto. Zo moet je verplicht bpm betalen bij de invoer. USA Cars is een bedrijf dat gespecialiseerd is in het importeren van voertuigen uit Amerika. USA Cars kan je dan ook helpen bij het kopen van een Amerikaanse auto.
Als je van plan bent om een auto te importeren uit de USA, dan is het bovendien verstandig om rekening te houden met extra kosten. Ook als je een Duitse auto wilt importeren, zul je rekening moeten houden met extra kosten. Lees je dus goed in voor je een tweedehands auto gaat importeren en controleer altijd het chassisnummer!
Hoe weet je of een auto geïmporteerd is?
Als je in Nederland een tweedehandsauto wilt kopen, besef dan dat er een groot aanbod geïmporteerde auto’s is. Om erachter te komen of je te maken hebt met een importauto, kun je het Nederlandse kenteken via een RDW kentekencheck controleren. Daarmee krijg je een overzicht van verschillende data waaronder “datum eerste toelating” of “datum eerste afgifte Nederland”.
Datum eerste toelating of datum eerste afgifte Nederland?
Met de datum eerste toelating wordt de datum aangegeven waarop de auto voor het eerst op een kenteken is geregistreerd. Dat kan een Nederlands of een buitenlands kenteken zijn geweest. De datum eerste afgifte Nederland geeft aan op welke datum het kenteken voor het eerst in Nederland geregistreerd is door de RDW. Als er sprake is van een verschil tussen deze twee data, dan weet je dus dat je te maken hebt met een auto die ingevoerd is.
Doe een chassisnummercheck
De gegevens van een import auto controleer je met het chassisnummer. Het chassisnummer van personenauto’s is het identificatienummer van een voertuig. Het kan niet verwijderd of vervangen worden, zoals bij kentekenplaten wel het geval is. Het chassisnummer of VIN wordt gebruikt om de geschiedenis van de auto te registreren.
Hoe kun je zien of een geïmporteerde auto schade heeft gehad?
Bij het opvragen van een chassisnummer en bij het doen van een chassisnummercheck kun je dus op een eenvoudige manier de autohistorie van een tweedehands auto achterhalen. Dit geldt overigens ook voor andere voertuigen, zoals motoren, vrachtwagens en aanhangers.
Een chassisnummer is handig als je een auto uit het buitenland wilt importeren of als je te maken hebt met een geïmporteerde auto in Nederland. Voorkom een miskoop en trek een geïmporteerde auto eenvoudig na met een chassisnummercheck. Zo koop je een tweedehands auto die perfect bij jou past!
Handleiding voor het importeren van een auto
Fase 1: Controleer of het noodzakelijk is om een importverklaring in te dienen
Fase 2: Plan een keuringsafspraak bij de RDW en organiseer je vervoer
Fase 3: Verzamel de benodigde documenten (legitimatiebewijs, buitenlands kentekenbewijs, CVO)
Fase 4: Ga naar de geplande afspraak voor voertuiginspectie
Fase 5: Doe de aangifte voor de BPM
Fase 6: Betaal de BPM
Fase 7: Verzeker je auto
Fase 8: Regel de productie van kentekenplaten en laat eventueel na ontvangst van het kentekenbewijs een apk keuring doen.